Dane potwierdzają, że grywalizacja w szkoleniach prowadzi do 60% wzrostu zaangażowania pracowników. Jeśli więc grywalizacja jest prawidłowo zaimplementowana, pracownicy, którzy zazwyczaj szybko się nudzą i zaniedbują szkolenia online, mogą wrócić do gry. Dla tych, którzy wciąż uważają, że grywalizacja jest dla dzieci, mamy twarde dane, które dają do myślenia. 97% pracowników powyżej 45 roku życia uważa, że grywalizacja poprawiłaby ich pracę. Szach mat!
W artykule zajmiemy się podstawami grywalizacji, takimi jak definicja, oraz pokażemy przykłady, abyś wiedział, jak wygląda skuteczna grywalizacja w firmie.
Wolisz oglądać materiały o gamifikacji? Nie ma problemu, oto krótkie podsumowanie tego postu od Pauliny:
Co to jest grywalizacja?
Czym jest grywalizacja? Jest to proces dostosowywania elementów gier (poziomów, punktów, wyzwań itp.) do sytuacji życiowych niezwiązanych z grami. Gamifikacja ma przede wszystkim na celu ułatwienie i urozmaicenie obowiązkowych, rutynowych lub formalnych czynności. W ciągu ostatnich dwudziestu lat grywalizacja wkroczyła w wiele sfer życia codziennego: procedury administracji cywilnej, korporacyjne programy lojalnościowe i inne. A włączenie elementów gry do firmy zmienia naprawdę wiele.
Jednym z najsłynniejszych przykładów grywalizacji jest loteria ograniczenia prędkości dla kierowców w Szwecji. Pokazuje, jak elementy gry mogą poprawić przestrzeganie zasad. Aby zachęcić ludzi do przestrzegania dozwolonej prędkości, organy bezpieczeństwa ruchu drogowego zainstalowały specjalną kamerę z radarem. Kamera karała kierowców przekraczających dopuszczalne ograniczenia prędkości i przyznawała los na loterię tym, którzy tego nie zrobili. Nagroda, którą można było wygrać, pochodziła z grzywien zapłaconych przez każdego ukaranego kierowcę.
Grywalizacja sprawiła, że kierowcy czuli potrzebę konkurowania ze sobą, dzięki czemu przestrzegali ograniczeń prędkości. W rezultacie ludzie zaczęli jeździć bezpiecznie.
W e-learningu zdarzają się przypadki, gdy istniejące już gry wideo są wykorzystywane do celów edukacyjnych. Na przykład, słynna gra Minecraft wprowadziła na rynek Minecraft: Education Edition dla uczniów szkół podstawowych i średnich. Jest to projekt mający na celu wzbudzenie entuzjazmu wśród uczniów podczas nauki. Przy pomocy grywalizacji uczniowie rozwijają umiejętności miękkie i uczą się 25 różnych przedmiotów, w tym informatyki, języków i dobra społecznego.
W przypadku Minecrafta, autorzy wzbogacili rozgrywkę o elementy edukacyjne. Właśnie to nazywamy uczeniem się opartym na grach. Z kolei gamifikacja to proces odwrotny. W grywalizacji to szkolenia online i inne materiały edukacyjne aktualizowane są o elementy gry.
Gamifikacja w szkoleniach korporacyjnych i korzyści z niej płynące
Jan świętuje swoje nowe osiągnięcie o nazwie „Ambasador”. Zdobył więcej punktów niż jego kolega Michał i znalazł się w pierwszej trójce. Nie, nie chodzi o World of Warcraft czy inną grę. Jan i Michał to menedżerowie pracujący w handlu detalicznym. Mowa o programie szkoleniowym „Standardy obsługi”, który koniecznie chcą przejść.
Jest to przykład grywalizacji jako części szkolenia w firmie. “Standardy obsługi” nie brzmią zbyt zabawnie, prawda? I nie powinny. Ale to, co daje grywalizacja, to motywacja pracowników do nauki tej poważnej dyscypliny, kontynuowania szkolenia i zdobywania wiedzy.
Bazując na badaniach behawioralnych, grywalizacja wyzwala pozytywne uczucia i motywacje u ucznia. W ten sposób osoba staje się bardziej zaangażowana emocjonalnie i bardziej cieszy się tym procesem. W rezultacie staje się bardziej chętny do lepszego uczenia się (i pracy!).
Grywalizacja w pracy ma na celu zachęcenie do przyjaznej rywalizacji. Nie tylko zwiększa zaangażowanie pracowników, ale sprawia, że są bardziej produktywni. Właśnie dzięki grywalizacji Microsoft osiągnął 10% wzrost produktywności pracowników call center. Za pomocą grywalizacji firma zaangażowała pracowników call center, którzy zmagali się ze żmudnymi rozmowami telefonicznymi i zrezygnowali ze szkoleń. Kampania Microsoftu „Making Agents Great” wprowadziła tabele wyników najlepszych pracowników we wszystkich biurach. Ci, którzy zdobyli najwięcej punktów podczas szkolenia i pracy, zyskali powszechne uznanie. Przyjazna rywalizacja i uznanie społeczne zaowocowały lepszą retencją wiedzy i efektywniejszą pracą w firmie.
Ponadto wyniki i rankingi mogą służyć uczniom za namacalne i policzalne osiągnięcia. Pozwalają nauczycielom i instruktorom kursów szybko i łatwo obserwować postępy swoich uczniów. Nauczyciele zawsze wiedzą, kto osiąga gorsze wyniki, i mogą z łatwością popchnąć te osoby do przodu.
Grywalizacja w biznesie może przynieść następujące korzyści:
- Motywacja pracowników do nauki i pracy nad powtarzalnymi zadaniami.
- Pozytywne uczucia z procesu, zaangażowanie emocjonalne i radość.
- Wymierne osiągnięcia i zauważalny postęp.
Podstawowe pojęcia grywalizacji
Gamifikacja jest wielopłaszczyznowa i obejmuje elementy gry, wyraz emocjonalny i wzorce zachowań. Elementy grywalizacji to podstawa, mechanika każdej gry. Dlatego nazywa się je mechaniką gry. Podsycają pewne reakcje emocjonalne, a co za tym idzie, pewne zachowania graczy. Rozważmy te trzy sfery, jedna po drugiej.
Pojęcie 1: Mechanika gry
Mechanika gry obejmuje wysoce rozpoznawalne elementy. Są nimi punkty, poziomy trudności i biegłości, osiągnięcia (odznaki), rankingi najlepszych graczy (tablice wyników), nagrody, paski postępu i wyzwania. Będą to instrumenty, które najpierw wykorzystasz na kursie szkoleniowym, tj. będą to nowe mechanizmy Twojego kursu. Jednak gdy gracze pokonują wyzwania i zdobywają punkty, zostają umieszczeni w określonej historii lub narracji. To sprawia, że opowiadanie historii jest kolejnym ważnym elementem mechanizmów gry.
Pojęcie 2: Stany emocjonalne uczących się
W procesach grywalizowanych, stany emocjonalne są tym, co czujemy dzięki mechanizmom gry i czego zaczynamy oczekiwać od gry. Na przykład, niespodziewane nagrody lub bonusy przynoszą nam podekscytowanie oraz uczucie zaskoczenia i spełnienia. Oczekiwanie na te przyjemności sprawia, że chętnie kontynuujemy grę.
Innym przykładem jest poczucie, że jakiś proces jest niekompletny. Pamiętasz, jak przez dwa dni z rzędu oglądałeś serial telewizyjny? Mechanizm gier jest taki sam. To uczucie sprawia, że wracamy do nich, ponieważ misja nie została ukończona lub niektóre poziomy nadal nie są odblokowane.
Dobrze zaprojektowany proces grywalizacji może stworzyć stan przepływu. Chodzi o skupienie umysłu. Pracownicy stają się bardziej skoncentrowani na wykonywanym zadaniu. Bez względu na to, jak trudne jest to zadanie, pozostają w pełni zaangażowani i trudniej ich rozproszyć.
Pojęcie 3: Zachowania graczy
Zachowania graczy to sposoby, w jakie gracze śledzą mechanizmy gry, sposób ich działania i interakcje podczas gry. Na przykład, niektórzy gracze mogą stać się bardziej konkurencyjni i nie chcą się poddać. Pamiętasz kurs online „Standardy obsługi” i Jana, który chce pokonać swojego kolegę? Oto przyczyna tego zachowania.
Inni stają się ciekawscy, chcą odkrywać świat gier i wracać z przedmiotem gry lub, w naszym przypadku, wiedzą. Przypomina to graczy Pokémon GO, którzy muszą odkrywać otoczenie, aby znaleźć wszystkie ukryte Pokémony. Odkrywcy napędzani są chwilami olśnienia i chcą próbować nowych rzeczy. To sprawia, że są idealnymi testerami Twoich nowych kursów z grywalizacją.
Co napędza motywację: połączenie emocji i zachowań
Jeden z pionierów grywalizacji, przedsiębiorca Yu-Kai Chou, definiuje emocje i zachowania w procesach grywalizacji jako osiem „podstawowych napędów”. Umieszcza je w strukturze zwanej “Oktalizą.” Według Yu-Kai Chou, to są czynniki, które motywują nas najbardziej:
- Wyższy cel. Jest to poczucie osobistej misji, aby wywrzeć wpływ na społeczność. Chodzi o to, by czuć się ważnym.
- Osiągnięcia. To poczucie samodoskonalenia, opanowania czegoś, co kiedyś było trudne. Chodzi o wchodzenie na nowe poziomy.
- Wzmocnienie pozycji. Dobrze jest wymyślić rozwiązania problemów, zobaczyć wyniki i natychmiast otrzymać opinię.
- Własność. Chcesz coś posiadać. Na przykład, gracz może chcieć zdobyć więcej punktów lub inną wirtualną walutę. Lub może chcieć przejąć kontrolę nad grą.
- Wpływ społeczny. Uznanie społecznie, opinie ludzi na Twój temat; nagrody.
- Niedostatek. To jak pragnienie czegoś, czego nie możesz mieć, czegoś poza Twoim zasięgiem. Potężny pęd do dążenia do celu i ciągłego powrotu do gry.
- Nieprzewidywalność. Chęć zobaczenia, co będzie dalej. Może tym razem wygrasz?
- Unikanie. Chodzi o strach przed przegraną. Na przykład, limity czasowe podczas szkolenia powodują, że się spieszymy – w przeciwnym razie nie uda nam się wykonać zadania.
Teraz, gdy wiemy, że w grywalizacji chodzi o coś więcej niż tylko to, co widać na powierzchni, pojawia się pytanie. Jakie będą rzeczywiste reakcje emocjonalne i wzorce zachowań naszych pracowników podczas szkolenia z grywalizacją? Eksperci twierdzą, że możemy tylko się domyślać. Każdy jest inny i kieruje się określonymi czynnikami, więc reakcje mogą się różnić. Ale jeśli członkowie zespołu czują się zmotywowani do nauki i osiągania lepszych wyników, to oznacza, że grywalizacja działa.
Dwie skuteczne ścieżki grywalizacji: grywalizacja treści lub struktury
Gamifikacja może być wdrażana na dwa główne sposoby. Może skupiać się na treści lub strukturze:
- Grywalizacja treści. Gamifikacja zaczyna się od tworzenia treści. Treść oparta jest na określonej historii. Uczeń odbywa podróż przez tę fabułę, wyrusza na jakąś misję i zdobywa wiedzę.
- Grywalizacja struktury. Treść nie musi być grą, ale sam proces zostaje poddany grywalizacji. Podczas szkolenia użytkownik rozwiązuje quizy, zdobywa punkty i odznaki oraz wspina się w rankingu. To szybki i łatwy sposób grywalizacji istniejących kursów.
Poniżej dokładnie przyjrzymy się obu zagadnieniom.
Grywalizacja treści
Gamifikacja treści polega na sprawieniu, aby treści były bardziej podobne do gry. Mówiąc dokładniej, tworzysz historię, dodajesz postacie i budujesz wyzwania, aby zaangażować i zmotywować uczniów. Możesz sprawić, by Twoje szkolenie online wyglądało jak misja, powieść kryminalna lub podróż. Aby wyjaśnić, jak działa grywalizacja treści, możemy zapoznać się z podróżą edukacyjną, którą stworzyło Lingualeo.
Lingualeo to przyjazna użytkownikom platforma do nauki angielskiego i innych języków obcych: chińskiego, hindi, hiszpańskiego, portugalskiego, itd. Platforma ta jest jednym z najbardziej znanych przykładów na to, jak metoda gamifikacji wygląda w akcji. Została stworzona, aby zagłębić się w środowisko językowe i wykorzystuje metodę immersji. Przeanalizujmy cztery kamienie milowe z jej drogi do grywalizacji.
Tworzenie niezwykłej historii
W świecie Lingualeo spotykamy Leo – młodego lwa, który wita nas i przeprowadza nas przez dżunglę języka angielskiego. Uczniowie mogą odkrywać tę dżunglę i dostosowywać ją do swoich upodobań. Na przykład, mogą sprawić, że będzie to bezpieczne miejsce ze znajomymi słowami lub trudnym wirem zaawansowanego słownictwa. Oznacza to, że kontrolują swoją ścieżkę nauki, co jest dla nich korzystne.
Podążamy za Leo w tej podróży i widzimy małe epizody z jego życia. W pewnym sensie bierzemy za niego odpowiedzialność – wraz z postępami w nauce języka on też rośnie i przechodzi zmiany. Niegdyś młody i niedoświadczony lew, staje się dojrzałym Leo Turisto. Rozwój postaci to kolejny mocny punkt opowiadania.
Twórcy Lingualeo użyli niezwykłych nazw menu i komponentów platformy, abyśmy czuli, że miejsce jest naprawdę wyjątkowe, aby uciec od codzienności. Na przykład, biblioteka zawartości to The Jungle (Dżungla), społeczność to The Pride (Stado), a walutą w grze są klopsiki.
Urozmaicenie za pomocą wyzwań
Oczywiście nauka w Lingualeo to nie tylko spacerowanie po treści. Każdy uczeń tutaj musi wypełniać zadania i zdobywać punkty doświadczenia. Zadania mogą wyglądać następująco: “Znajdź piosenkę w dżungli” lub “Kliknij 5 nieznanych słów”. Na koniec każdej sesji zdobywa się punkty i odznaki z nowymi ubraniami Leo. Kolejnym wyzwaniem w Lingualeo jest udział we wszystkich dniach szkolenia. Motywuje użytkowników do powrotu, aby każdego dnia dowiadywać się więcej i kontynuować naukę.
Wdrażanie pętli informacji zwrotnych
Pętle informacji zwrotnych można wyjaśnić jako sposób, w jaki system promuje lub karze gracza. To podejście „kija i marchewki”. Na przykład, podczas wykonywania zadań „karmisz” Leo. Jeżeli uczeń dobrze sobie poradził, Leo jest szczęśliwy i najedzony. To pętla pozytywnego sprzężenia zwrotnego – “marchewka”. Niedawno wspomnieliśmy o wyzwaniu, by nie opuszczać ani jednego dnia szkolenia. To większa misja, seria miejsc na mapie, do których Leo musi dotrzeć krok po kroku. Jeżeli uczeń opuści jeden dzień, Leo nie wypełni swojej misji i należy zacząć od nowa. Jest to pętla negatywnego sprzężenia zwrotnego – “kij”.
Prawo do porażek
Jedną z głównych zasad gier wideo jest możliwość rozpoczęcia wszystkiego od nowa. Czy pamiętasz graczy mówiących o “wielu życiach”? W grywalizacji nazywa się to prawem do porażek. Tutaj popełnianie błędów jest w porządku. I to sprawia, że wracamy do procesu, podejmując wiele prób.
Prawo do porażki jest ściśle związane z poczuciem niekompletności. Uczeń chce wykonać zadanie i uniknąć niepowodzenia. W Lingualeo uczeń może stracić postępy, jeśli nie karmi Leo regularnie wykonując zadania. Ale Leo ma wiele żyć, a uczeń może podejmować wiele prób poprawy wyników w nauce. Po każdym wykonanym zadaniu otrzymuje się prezent, który jest krótkotrwałym osiągnięciem i daje poczucie radości.
Grywalizacja treści z iSpring
Tworzenie tak złożonego projektu z grywalizacją jak Lingualeo to dosyć pracochłonny proces. Wymaga sporego zespołu programistów, projektantów, pisarzy i innych. Grywalizacja treści edukacyjnych online może być jednak łatwiejsza. W tym celu możesz skorzystać z zestawu narzędzi do tworzenia kursów, takiego jak iSpring Suite Max.
iSpring umożliwia tworzenie kursów z narracją, interaktywnych quizów z punktami i odgrywaniem ról. Zestaw narzędzi zawiera bibliotekę treści posiadającą ponad 81 000 gotowych do użycia materiałów. Znajdziesz tam znaki, tła, ikony, szablony slajdów i obiektów, które będą pasować do każdej sytuacji edukacyjnej i branży. Dzięki temu możesz niezwykle szybko tworzyć treści e-learningowe dla swojej firmy. Pobierz darmową 14-dniową wersję próbną iSpring Suite Max aby doświadczyć wszystkich zalet narzędzia autorskiego.
Aby zaangażować ucznia, możesz tworzyć kursy ze scenariuszami rozgałęzionymi. Są to zwroty akcji i zakończenia, które zależą od wyborów uczniów. Można je wdrożyć, aby zademonstrować możliwe skutki sytuacji. Na przykład, firma NLMK zajmująca się żelazem i stalą stworzyła kurs zgodności dla swoich pracowników. Wykorzystała do tego scenariusze rozgałęzione, aby zademonstrować konsekwencje niebezpiecznego podejścia do oczyszczania gazów. Jeśli praktykant wybierze niewłaściwą reakcję, przechodzi do slajdu wyjaśniającego negatywne skutki wyboru. To idealnie pokazuje, że grywalizacja dla firm to nie tylko urozmaicenie dla pracowników, ale przede wszystkim skuteczne narzędzie w biznesie.
Aby zmienić kurs dla firmy we wciągającą narrację, możesz tworzyć symulacje rozmów. Jest to odgrywanie ról, podczas którego pracownicy wybierają, jak odpowiedzieć wirtualnej osobie. Sytuacja ma być identyczna do tej z prawdziwego życia, gdy klient jest niezadowolony lub pracownik próbuje podpisać umowę. Symulacje rozmów pomagają ćwiczyć i doskonalić umiejętności komunikacyjne pracowników.
Innym sposobem grywalizacji nauki w biznesie z iSpring jest tworzenie interaktywnych quizów z 14 rodzajami pytań. Pozwól na wielokrotne próby, aby pracownicy mieli „wiele żyć” podczas szkolenia. W przypadku pętli informacji zwrotnych przyznawaj punkty za prawidłowe odpowiedzi lub dawaj kary w postaci odejmowania punktów za nieprawidłowe odpowiedzi.
Możesz również tworzyć quizy online z obiektami i przekształcić swój kurs w zagadkę z zagubionymi przedmiotami. To kolejny przykład na to, jak możesz sprawić, by szkolenie w zakresie zgodności w firmie było angażujące. Ten kurs bezpieczeństwa przeciwpożarowego skłania nas do znalezienia odpowiedniego obiektu i przeciągnięcia go do bloku systemowego, aby ugasić pożar.
Elementy strukturalne grywalizacji
W przypadku grywalizacji dla firmy nie jest konieczne przerabianie istniejących materiałów naukowych. Nie musisz ich zmieniać, aby przypominały grę, możesz to zrobić dla samego procesu szkoleniowego. Rozwiązaniem jest dodanie systemu Punktów, Odznak i Tablic Liderów — triady PBL.
Można z łatwością to zrobić w systemie zarządzania nauczaniem (LMS). LMS to platforma internetowa, na której możesz przechowywać treści e-learningowe, zapisywać uczniów na kursy i oceniać ich postępy. Wiele systemów LMS obsługuje grywalizację i pozwala na wykorzystanie mechanizmów gry do oceny pracowników. Na przykładzie iSpring Learn LMS pokażemy, jak możesz wykorzystać triadę PBL w szkoleniu dla firmy. Pobierz darmową 30-dniową wersję próbną, aby przetestować pełną funkcjonalność LMS.
Punkty
Pracownicy mogą zdobywać punkty i rywalizować między sobą. Przyznawaj im punkty, gdy biorą udział w kursach, testach i symulacjach, a także odrabiają zadania. Możesz ustawić stałe punkty: pracownicy będą otrzymywać 10 punktów za każdy kurs i 50 za każdy test. Punkty zostaną automatycznie zastosowane do wszystkich elementów zawartości.
Odznaki
Za każdym razem, gdy pracownicy ukończą materiały szkoleniowe, mogą otrzymać odznaki. Możesz na przykład przyznać im nową odznakę za każde 100 punktów. Możesz też przyznać im tytuł “Najlepszego negocjatora” w firmie, gdy tylko ukończą kurs zarządzania umowami. W ustawieniach grywalizacji możesz przeglądać listę odznak i ustalać zasady ich przyznawania. iSpring Learn dostarcza świetną wbudowaną kolekcję odznak; dodatkowo możesz ją ulepszyć własnymi obrazami dla zespołu.
Pracodawcy mogą okresowo przeglądać wyniki szkolenia zespołu i wykorzystywać zewnętrzne nagrody do motywowania swoich pracowników. Na przykład, można przyznać im premie lub nominować pracownika miesiąca.
Rankingi
Rankingi motywują pracowników do osiągania lepszych wyników i pomagają monitorować ich postępy. Możesz sprawdzić pozycję użytkownika w rankingu firmy lub zespołu i podzielić pracowników w zależności od ich osiągnięć. Na przykład, wybierz dziesięciu najlepszych pracowników, którzy ukończyli program szkolenia produktowego, i uwzględnij ich w puli talentów. Takie docenienie pracowników odbije się pozytywnie nie tylko na nich, ale też na Twoim biznesie.
Paski postępu
Pasek postępu pokazuje, jak daleko gracz zaszedł w realizacji swojej misji. W nauce online misją jest ukończenie kursu. Paski postępu w iSpring Learn są bardzo wyraźne i dobrze widoczne.
Przypadki grywalizacji w szkoleniach firmowych
Przedstawiliśmy już kilka przypadków grywalizacji w e-learningu. Poniżej prezentujemy kilka historii sukcesu grywalizowanych projektów związanych z wdrażaniem, zaangażowaniem pracowników i rozwojem umiejętności, które mogą być inspirujące dla firmy.
Domino’s Pizza
Domino’s Pizza jest znana ze swoich eksperymentów z grywalizacją. Sieć przykłada się nie tylko do rekrutacji, ale też starannie planuje wdrażanie pracowników i wprowadzające kursy online. Firma uruchomiła kurs mikronauczania z grywalizacją o nazwie Pizza Maker. Nowi pracownicy starają się bić rekordy, grając w symulacje przygotowywania pizzy i rywalizując o najlepszy wynik. Dzięki temu szybciej doskonalą swoje kompetencje i znajomość przepisów.
Ale nie jest to pierwszy raz, kiedy firma Domino’s Pizza znacząco skróciła czas onboardingu pracowników. Aplikacja mobilna firmy była grą do ćwiczenia przygotowywania dobrej pizzy. Była tak popularna, że firma zaczęła monitorować najlepsze wyniki i wykorzystywała je do rekrutacji najlepszych graczy. Podczas zabawy zawodnicy nauczyli się, co jest potrzebne do przygotowania pizzy i samej pracy, a firma zaoszczędziła na dodatkowej rekrutacji.
Oto nagranie z grywalizowanego onboardingu firmy Domino’s Pizza.
Akademia Przywództwa Deloitte
Będąc częścią Wielkiej Czwórki w księgowości, firma Deloitte nigdy nie przestaje się doskonalić. Uruchomiła portal edukacyjny z materiałami na temat umiejętności przywódczych dla zespołu kierowniczego wyższego szczebla. Ale nawet treści z najlepszych instytucji edukacyjnych nie wystarczyły, aby głęboko zaangażować pracowników firmy, co odbijało się na biznesie. W związku z tym następnym krokiem było dodanie do portalu mechanizmów gry.
Rozwiązanie było bardzo proste, a jednocześnie genialne – wprowadzić rankingi, które są odświeżane co tydzień. Teraz rankingi wizualizują postępy pracowników firmy jako ich rangę i reputację na portalu. W swoich profilach dyrektorzy wyższego szczebla mogą prezentować nagrody, jakie otrzymują za pomyślne opanowanie treści i zobaczyć osiągnięcia innych pracowników. Zwiększyło to zaangażowanie zespołu kierowniczego wyższego szczebla w szkolenia z zakresu przywództwa.
Seria Apokalipsy Zombie
Seria Apokalipsy Zombie została opracowana wspólnie z Karlem Kappem, światowym ekspertem w dziedzinie grywalizacji. Seria zapewnia szkolenia umiejętności w zakresie Sprzedaży, Sprzedaży finansowej, Projektowania instruktażowego i Technologii edukacyjnej w środowisku apokalipsy zombie. Większość z tych wersji to gry karciane, ale Apokalipsa Zombie Sprzedaży to flagowy projekt dostępny jako gra wideo. Uczeń (przedstawiciel handlowy) musi w niej przekonać zombie do kupna antywirusa, korzystając z zaufanego modelu sprzedaży swojej firmy.
Elementy konwersacyjne gry można dostosowywać i mogą opierać się na określonym modelu sprzedaży. Wraz z otoczeniem tworzą potężną historię, która wciąga uczniów. Wybory dokonywane przez pracownika można śledzić i analizować. I oczywiście fabuła z zombie budzi strach przed porażką. Seria Apokalipsa Zombie domyślnie zawiera prawo do porażki.
Wskazówki dotyczące grywalizacji (co robić, a czego nie)
Zobacz, co może sprawić, że Twoje starania dotyczące grywalizacji będą skuteczne, jeśli planujesz zastosować ją w szkoleniu w swojej firmie.
Wygrałeś! | Koniec gry! |
Spraw, aby szkolenie było wartościowe Upewnij się, że szkolenie spełnia cele Twoich pracowników i daje im wiedzę, której faktycznie potrzebują do pracy w firmie. Powinni wiedzieć, dlaczego to szkolenie będzie im przydatne. | Ignoruj swoje cele biznesowe — PORAŻKA! Główną zasadą realizacji każdego szkolenia jest dopasowanie celów szkoleniowych do potrzeb firmy. Gdy to zrobisz, upewnij się, że mechanizmy gry są dostosowane do wyznaczonych celów szkoleniowych. |
Stwórz poczucie misji Gdy uczeń wie, czego powinien się uczyć i czemu ma to służyć, ukończenie kursu staje się misją. Rolą pracodawcy jest wspieranie tego poczucia osobistej misji w szkoleniach online. Podziel jeden główny cel na określone zadania do wykonania. Skup się na tym głównym celu. | Grywalizacja zamiast udoskonalania produktu — PORAŻKA! Gdy produkt lub usługa wymagają udoskonalenia, grywalizacja nie stanowi rozwiązania tego problemu. Dokonaj napraw przed zaplanowaniem strategii grywalizacji. |
Napisz dobrą historię Użyj wyobraźni, aby stworzyć szkolenie, które sprawi, że pracownicy będą zaangażowani w jego mikrokosmos. Może obejmować epicką legendę, zabawną historię, fikcyjne postacie lub tła – wszystko jest możliwe. | Niech pracownicy rywalizują, kiedy nie muszą — PORAŻKA! Grywalizacja może nie działać, gdy w rzeczywistości potrzebna jest współpraca. Na przykład, Lingualeo, o którym wspomnieliśmy wcześniej, wdrożyło system ocen wśród współpracowników. Konkurencja nie jest tu właściwym rozwiązaniem, ponieważ cała praca opierała się na wzajemnej pomocy i korelacji. Zespół postanowił odrzucić oceny i skupić się na elementach gry w swoim produkcie. |
Pozwól pracownikom zobaczyć postęp Pracodawcy powinni stopniowo zwiększać złożoność szkolenia i świętować małe osiągnięcia na każdym kroku. Niech uczniowie zobaczą, że idą do przodu. | Ustaw poprzeczkę zbyt wysoko — PORAŻKA! Jeśli mechanizmy gry będą dla pracowników firmy zbyt trudne, zrezygnują ze szkolenia, co odbije się na biznesie. Wyzwania nie powinny być tak trudne, że będą rozczarowywały i nie tak łatwe, żeby byłe nudne. Sugerujemy zaplanowanie takiej mechaniki gry, która sprawi, że uczestnicy szkolenia będą mieli poczucie krótkoterminowego spełnienia i będą chcieli iść dalej. |
Obecność pętli informacji zwrotnych Urozmaić szkolenie. Włącz mechanizmy awansujące kursantów, gdy odniosą sukces. Lub ustaw limity czasowe i odejmij punkty za nieprawidłowe odpowiedzi. | Brak nagród zewnętrznych dla pracowników firmy — PORAŻKA! Pracodawcy powinni nie tylko wspierać pracowników pieniężnie, ale powinni też ich doceniać. Niech będzie to częścią corocznej ewaluacji wyników, a na pewno zauważysz pozytywne zmiany w firmie. |
Wprowadź niespodzianki Niespodziewane nagrody lub nagłe docenienie będą dobrymi motywatorami do kontynuowania kursu. | Zadowól się tylko pierwszą wersją — PORAŻKA! Testuj, poprawiaj i aktualizuj mechanikę gry w szkoleniu online. |
Wspieraj ludzi Nauka powinna dawać poczucie, że uczący się stał się silniejszy, bardziej wykwalifikowany, a jego kompetencje się zwiększyły. | Odmów wypróbowania tego samemu — PORAŻKA! Pracodawcy powinny samodzielnie przetestować treści z grywalizacją. |
Wnioski
Grywalizacja ma ogromny potencjał, aby wpłynąć na wyniki podczas szkolenia online, poprawiając w ten sposób wydajność pracowników w Twojej firmie. Jasne zrozumienie mechanizmów gry i Twoich celów pomoże we właściwym wykorzystaniu grywalizacji w szkoleniach firmowych. Czy kiedykolwiek rozważałeś zastosowanie szkoleń z grywalizacją? A może w Twojej firmie jest już wykorzystywana grywalizacja? Możesz wypróbować darmowe wersje próbne oprogramowania iSpring Suite i iSpring Learn, aby zobaczyć, czy grywalizacja sprawdzi się w Twojej firmie.