E-learning to jedna z najprężniej rozwijających się dziedzin, która zmieniła oblicze nauki i na stałe zagościła w szkołach i firmach. Szkolenia e-learningowe to doskonała metoda na zaangażowanie personelu w naukę poprzez przeniesienie na nich odpowiedzialności za własny rozwój. Prawidłowo skonstruowany, e-learning może również wspomóc dział HR i przyspieszyć onboarding, dzięki czemu nowo zatrudnieni pracownicy szybciej wypracują optymalną wydajność. W artykule przyjrzymy się temu, jak przygotować oraz wdrożyć szkolenia e-learningowe, aby w pełni wykorzystać ich potencjał edukacyjny.
Czym są szkolenia e-learningowe
Czym jest e-learning?
Jeszcze do niedawna szkolenia e-learningowe były uważane za mniej wartościową wersję tradycyjnej nauki, która cechowała się niskim poziomem zachowania wiedzy. Jednak wysiłek włożony przez naukowców i szkoleniowców w rozwój e-learningu wreszcie zaczął przynosić efekty. Okazało się, że w przestrzeni edukacyjnej nie tylko jest miejsce, ale przede wszystkim potrzeba nauki z wykorzystaniem komputerów oraz internetu. E-learning oznacza przeniesienie procesów edukacyjnych z tradycyjnej klasy do przestrzeni internetowej.
Jak wyglądają szkolenia e-learningowe
E-learning zrewolucjonizował naukę, umożliwiając prowadzenie lekcji i szkoleń z wykorzystaniem komputerów, tabletów, a nawet smartfonów. Szkolenia e-learningowe można podzielić na dwa główne rodzaje. W pierwszym, szkolenia e-learningowe odbywają w wirtualnych klasach i są prowadzone przez nauczyciela. Użytkownicy dołączają do klasy o wyznaczonej porze, aby wspólnie brać udział w zajęciach. W tym przypadku szkolenia e-learningowe różnią się od tradycyjnych jedynie miejscem, w którym odbywają się lekcje. Dopiero drugi rodzaj nauki zdalnej zapewnia elastyczność i dostępność, której poszukują firmy. W tym przypadku użytkownicy otrzymują dostęp do kursu znajdującego się w LMS i uczą się w dogodnym dla siebie czasie. Rola nauczyciela sprowadza się do odpowiedzi na zadawane przez uczniów pytania oraz do ewaluacji ich umiejętności pod koniec szkolenia.
Szkolenia e-learningowe w biznesie
Zdalne szkolenie personelu może być wybawieniem dla działu HR nawet w firmach, które zatrudniają głównie pracowników fizycznych. Każdy kurs teoretyczny, np. wymagane prawnie szkolenie BHP, może zostać przeprowadzony online. Dzięki wykorzystaniu nauki zdalnej dział HR nie musi marnować czasu ani zasobów na dostosowanie harmonogramów czy wynajęcie odpowiedniej sali szkoleniowej. Wiele platform e-learningowych oferuje certyfikaty, które stanowią dodatkową motywację dla pracowników, którym zależy na rozwoju kariery. Szkolenia e-learningowe w biznesie można też dowolnie aktualizować i przypisywać pracownikom, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. Dział HR nie musi już czekać na odpowiedni moment, aby uzupełnić braki w wiedzy pracowników.
Kluczowe korzyści z e-learningu
Najważniejsze zalety szkoleń zdalnych
Dlaczego szkolenia e-learningowe cieszą się coraz większą popularnością, chociaż lockdown dawno odszedł w niepamięć? Odpowiedź na to pytanie jest dosyć prosta. E-learning to elastyczne narzędzie, które umożliwia szkolenie uczniów i pracowników nie tylko w kraju, ale też na świecie. Z punktu widzenia pracodawców, szkolenia e-learningowe oznaczają niższe koszty przygotowania i utrzymania, jednocześnie oferując nieskończone możliwości edycji. Z punktu widzenia pracowników, szkolenia e-learningowe otworzyły przed nimi cały świat możliwości edukacyjnych, które dotychczas były poza ich zasięgiem.
Nauka we własnym tempie
Czy wiesz, jak ustalane jest tempo prowadzenia tradycyjnych szkoleń? Jest ono dopasowywane do możliwości przeciętnego ucznia na czym cierpią ci, którzy od tej normy odstają. Wbrew pozorom nie dotyczy to tylko wolniejszych użytkowników, ale też tych, którzy ekspresowo przyswajają nowe informacje. Szkolenia e-learningowe całkowicie eliminują ten problem. Tempo nauki zależy tylko i wyłącznie od potrzeb danego użytkownika, który nie odczuwa presji dostosowania się do grupy. Użytkownicy mogą też wielokrotnie przeglądać treści i robić to w dowolnym miejscu i czasie. Szkolenia e-learningowe są idealnym rozwiązaniem w przypadku międzynarodowych firm, które starają się utrzymać jednakowy poziom przeszkolenia pracowników.
Niższe koszty szkoleń
Aby przygotować szkolenia e-learningowe trzeba zaopatrzyć się w program do ich tworzenia, platformę LMS i… już. Jest to główny wydatek związany z e-learningiem. Koszty są nieporównywalnie niższe niż w przypadku tradycyjnych szkoleń, które wymagają wynajęcia sali oraz znalezienia osoby, który poprowadzi kurs. E-learning można aktualizować zgodnie z najnowszą wiedzą specjalistyczną, ponieważ to firma jest właścicielem materiałów szkoleniowych. Możliwe jest również wielokrotne wykorzystanie przygotowanych już kursów do szkolenia nowego personelu. Przypisanie nowych pracowników do istniejącego kursu zajmuje kilka minut. Dodatkowo wraz z wykupieniem licencji na LMS, biznes i HR często otrzymuje dostęp do wsparcia technicznego. Oznacza to, że nie trzeba zatrudniać zewnętrznej firmy lub dodatkowo obciążać istniejącego już działu IT.
Jak przygotować szkolenia e-learningowe
Podstawowe wymagania
Przygotowanie e-learningu zaczyna się od wybrania odpowiednich narzędzi. Wybór będzie uzależniony od konkretnych potrzeb firmy oraz jej budżetu. Istnieją darmowe narzędzia pozwalające stworzyć szkolenia e-learningowe, jednak są o wiele uboższe w funkcje niż ich płatni odpowiednicy. Jeśli w szkoleniach zdalnych będzie brać udział wielu pracowników, tylko płatne LMS, takie jak iSpring Learn, zapewnią odpowiednią wydajność.
Aby szkolenie było skuteczne, musi stanowić logiczną całość, a jego treść musi być różnorodna i interesująca. Wykorzystanie grafik, elementów multimedialnych i interaktywnych nie tylko pozytywnie wpłynie na zaangażowanie odbiorców, ale też zwiększy przyswajanie wiedzy. Kiedy kurs będzie już gotowy, należy przygotować krótkie szkolenie wstępne z nawigacji po nim. Dzięki temu odbiorcy będą czuli się pewniej i będą wiedzieli, co dokładnie mają robić oraz jakie ramy czasowe ich obowiązują.
Rola projektowania dydaktycznego
Projektowanie dydaktyczne to proces skupiający się na tworzeniu materiałów, które następnie zostaną wykorzystane w szkoleniu. Głównym zadaniem projektantów dydaktycznych jest znalezienie sposobu na jak najskuteczniejsze przekazanie wiedzy. W tym celu konsultują się ze specjalistami, analizują trendy w edukacji i opracowują różne metody oceny uczniów oraz samych kursów. Nie ma jednego rozwiązania, które sprawdzi się u wszystkich uczniów, więc rolą projektantów dydaktycznych jest odkrycie, czego potrzebują dani odbiorcy. Projektowanie dydaktyczne sprawia, że firma dostaje dokładnie to, czego aktualnie potrzebuje.
Wyniki, ocena i feedback
Trzeba postawić sprawę jasno – wiedza specjalistyczna i rozwój umiejętności to za mało, aby odbiorcy uznali kurs za wartościowy. Kurs, który nie kończy się sprawdzeniem umiejętności, będzie rozczarowującym doświadczeniem dla uczestników. Dlatego tworząc kurs należy poświęcić wiele uwagi jego zakończeniu. Najłatwiejszym sposobem na zaspokojenie potrzeby oceny jest umieszczenie na końcu szkolenia testu, którego zaliczenie może się wiązać z otrzymaniem certyfikatu. Programy do tworzenia e-learningu często zawierają narzędzia analizujące wyniki uczestników. Można wykorzystać je do przekazania uczniom informacji na temat tego, z czym dobrze sobie poradzili, a nad czym muszą popracować. Wzmocni to poczucie zasadności odbytego kursu i zachęci pracowników do dalszych starań.
Wyzwania, jakie niesie za sobą e-learning
Potencjalne problemy
Biznes, który decyduje się na wprowadzenie e-learningu, musi liczyć się z pewnymi wyzwaniami. Większy dostęp do urządzeń cyfrowych nie oznacza, że wszyscy zatrudnieni pracownicy będą wiedzieli, jak obsłużyć platformę szkoleniową. Błędem jest założenie, że zespół poradzi sobie sam. Problemem może być również brak odpowiedniego sprzętu. Zwłaszcza, gdy mowa o pracownikach zdalnych, którzy otrzymali sprzęt zanim zdecydowano się na wprowadzenie e-learningu. Kolejne wyzwanie stanowią sami pracownicy oraz ich zaangażowanie. Nauka w dowolnym miejscu ma wiele zalet, jednak jej powodzenie w dużej mierze zależy od wewnętrznej motywacji personelu. W wielu przypadkach brak zewnętrznej kontroli powoduje, że spada wydajność.
Jak temu zaradzić?
Problemy techniczne to najbardziej frustrujący, ale też najłatwiejszy do rozwiązania problem w nauce online. Przed wdrożeniem szkoleń e-learningowych należy się upewnić, że spełnione są wymagania sprzętowe niezbędne do uruchomienia szkolenia. Pracownicy powinni zostać przeszkoleni z obsługi platformy e-learningowej, a w razie potrzeby powinni mieć dostęp do wsparcia technicznego.
Brak motywacji u pracowników jest o wiele bardziej złożonym problemem, który od dawna spędza sen z powiek specjalistom od HR. W przypadku szkoleń nie ma możliwości wykorzystywania najczęściej stosowanych motywatorów, takich jak premie i bonusy. Mało która firma może sobie pozwolić na tak ekstrawaganckie nagrody tylko z powodu ukończenia szkolenia. Okazuje się jednak, że wielu pracowników jest zadowolonych z nagród niematerialnych, które zdobywane są w trakcie kursu. Skuteczne jest również wykorzystanie rankingów pokazujących, który uczestnik najlepiej sobie poradził na danym etapie. Jednak najskuteczniejszym sposobem na zaangażowanie pracowników w kurs jest przekazywanie treści w ciekawy, zaskakujący sposób. Tworząc szkolenie wykorzystuj zagadki, gry, elementy multimedialne i interaktywne, aby uczniowie chcieli odkryć, co czeka na nich w dalszej części. Kolory i różne fonty również mogą być pomocne jednak pamiętaj, aby były dostosowane do wieku odbiorców i charakteru szkolenia.
Planowanie oraz zrozumienie potrzeb uczniów
Kluczem do sukcesu w przypadku jakichkolwiek szkoleń jest odpowiednie ich zaplanowanie. Zanim zacznie się rozważać dostępne opcje należy stworzyć plan, który będzie jasno określać cele i oczekiwania. Powinien również zawierać informacje o tym, co pracownicy wyniosą z danego szkolenia. Dobrze rozpisany plan przyspieszy tworzenie szkolenia oraz ułatwi przygotowanie materiałów. Na etapie planowania należy również skupić się na uczniach, spojrzeć na temat z ich perspektywy. Ogromną rolę będzie tu odgrywać dział HR. To na nim spoczywa zrozumienie potrzeb pracowników oraz określenie, czego potrzebują, aby prawidłowo wykonywać swoje obowiązki. Kurs, który nie jest dostosowany do potrzeb pracowników, może od razu wylądować w (wirtualnym) koszu.
Jaka jest przyszłość e-learningu?
Wcześniej wspomnieliśmy, że szkolenia e-learningowe są na etapie szybkiego rozwoju i na razie nie zapowiada się, aby miały zwolnić. Oznacza to jeszcze więcej możliwości dla firm, które są zainteresowane rozwojem umiejętności i pokierowaniem karierą swoich pracowników. Czym jeszcze zaskoczą nas szkolenia e-learningowe?
Wejście na rynek pracy pokolenia Z wymusza zmiany w tym, jak konstruowane są szkolenia e-learningowe. Młodsi pracownicy są przyzwyczajeni do krótszych form, które nie wymagają długotrwałego skupienia uwagi. W związku z tym prognozuje się, że microlearning stanie się istotną częścią e-learningu. Microlearning to dzielenie treści na mniejsze, łatwiejsze do przyswojenia dawki. Informacje mogą mieć postać pisemną, ale mogą też przyjmować formę nagrań lub filmików. Kolejnym trendem, który rośnie w siłę dzięki przyzwyczajeniu do korzystania ze smartfonów, jest nauka mobilna, czy też m-learning. W tym przypadku nauka odbywa się na urządzeniach przenośnych, co oznacza, że treści szkoleniowe muszą być optymalizowane pod ich kątem. Już teraz warto zadbać o to, aby wykupiony program do tworzenia kursów umożliwiał konwertowanie ich na formaty mobilne.
Szkoleniowcy coraz częściej dostrzegają również potencjał grywalizacji. Jest to nauka przez zabawę i dotychczas podejście to było zarezerwowane głównie dla dzieci. Badania jednak pokazują, że metoda ta jest skuteczna niezależnie od wieku. Znacząco zwiększa zaangażowanie w naukę, a odpowiednio zaprojektowana wprowadza element zdrowej rywalizacji, która motywuje personel do zwiększenia wysiłków edukacyjnych.
Chyba nikt nie będzie jednak zdziwiony tym, że zdecydowanie najczęściej mówi się o zwiększeniu roli sztucznej inteligencji w e-learningu. Właściwie poprowadzona, sztuczna inteligencja może zwiększyć wydajność i przyspieszyć tworzenie treści szkoleń. Może również pomóc w analizie wyników uczniów, aby szybciej zlokalizować luki w wiedzy, a także pomóc tworzyć grafiki. Na obecnym etapie wykorzystanie AI do tworzenia treści merytorycznych jest zbyt ryzykowne, jednak może to ulec zmianie w przyszłości.
Szkolenia e-learningowe: warto, czy nie warto?
Wszechstronność, dostępność oraz możliwość szybkiej aktualizacji sprawiają, że szkolenia e-learningowe stanowią doskonały dodatek, a może i alternatywę, dla tradycyjnego nauczania. Postępująca cyfryzacja edukacji sprawia, że szkolenia e-learningowe można wdrożyć nawet w małej firmie z ograniczonym budżetem. Jeśli więc interesują Cię szkolenia e-learningowe, możesz skorzystać z darmowego okresu próbnego oferowanego przez iSpring Suite. Dzięki niemu możesz bez ryzyka wypróbować wszystkie najważniejsze funkcje programu i przekonać się, czy będzie odpowiedni do Twojego projektu.
Szybki zestaw narzędzi do tworzenia kursów
Twórz kursy i testy online w rekordowym czasie