Badanie satysfakcji pracowników

Niska rotacja pracowników to marzenie większości pracodawców. Nie tylko pozytywnie wpływa na wizerunek i produktywność firmy, ale też oznacza pracę w zaufanym, zgranym zespole. Chociaż pracownicy również preferują długoterminowe, stabilne zatrudnienie, to nierozerwalnie wiąże się ono z monotonią. A monotonia skutecznie zabija kreatywność i proaktywność, które napędzają rozwój w biznesie. Dlatego rolą firmy jest zadbanie o to, aby pracownicy pozostali zaangażowani w misję firmy. Badanie satysfakcji pracowników połączone z e-learningiem mogą stanowić szybkie i ekonomiczne rozwiązanie tego problemu.

Istota badania satysfakcji pracowników

Ustaliliśmy już, że zaangażowanie pracowników odgrywa istotną rolę w funkcjonowaniu firmy i może decydować o tym, jak długo pracownicy w niej pozostaną. Aby zatrzymać pracowników należy poznać ich potrzeby oraz motywacje, co może być jednak trudne. Pracownicy, często w obawie przed utratą pracy, niekoniecznie są skłonni do dzielenia się tego typu informacjami. Pracodawca musi więc znaleźć skuteczny sposób na to, aby poznać pracowników i zaspokoić ich potrzeby związane z zatrudnieniem. Właśnie tutaj pojawia się przestrzeń na badanie satysfakcji pracowników. Jest to narzędzie, które pomoże zidentyfikować obszary wymagające poprawy, a także ułatwi znalezienie odpowiedniego kierunku rozwoju pracowników. Badanie satysfakcji świetnie sprawdza się w firmach międzynarodowych oraz w systemie zdalnym, gdy możliwości bezpośredniego spotkania pracowników są ograniczone. Badania można przeprowadzić online, wykorzystując do tego narzędzia do e-learningu. Narzędzia te pozwalają zaspokoić dwie potrzeby: poznania i ciągłej edukacji personelu.

Czym jest badanie satysfakcji pracowników?

Przed zabraniem się za badanie satysfakcji pracowników należy dobrze zrozumieć, czym tak właściwie jest, aby w pełni wykorzystać jego potencjał.

Definicja i cel

Badanie satysfakcji pracowników to proces, który obejmuje zbieranie i analizę informacji na temat zadowolenia pracowników. Badane jest zarówno zadowolenie z pracy, jak i ze środowiska, w którym przebywa pracownik. Badanie najczęściej przyjmuje postać ankiet i może, ale nie musi być anonimowe. Anonimowość ankiety zależy od głównego jej celu.A celami mogą być:

  • Identyfikacja obszarów, które wymagają poprawy
  • Dostosowanie procesów do potrzeb pracowników
  • Zrozumienie, co wpływa na zaangażowanie pracowników i wzmocnienie go
  • Zmniejszenie rotacji pracowników

Częste pytania ankietowe

Planowanie badania należy zacząć od wybrania kluczowych obszarów zainteresowania. Po ich wybraniu można przejść do tworzenia pytań. Na początku ankiety powinny znaleźć się ogólne pytania dotyczące stażu pracy i zajmowanego stanowiska, aby wprowadzić pracownika do badania. Kolejne pytania powinny być bardziej szczegółowe i skupione na celu.Najczęstsze obszary zainteresowania to środowisko pracy, możliwości rozwoju kariery, sposób zarządzania oraz równowaga między pracą a życiem prywatnym.

Rodzaje ankiet

Można wyróżnić trzy najpopularniejsze rodzaje ankiet: ankietę zaangażowania pracowników, ankietę zwrotną i ocenę wydajności. Nazwa ankiety badającej zaangażowanie pracowników wydaje się mówić sama za siebie. Jednak oprócz podstawowego zadania, ma również na celu zbadanie lojalności pracownika wobec firmy. Może zawierać pytania na temat motywacji oraz tego, jak (i czy w ogóle) pracownik wyobraża sobie swoją przyszłość w firmie. Z kolei ankieta zwrotna służy do zbierania opinii i sugestii na konkretny temat. Zazwyczaj jest przeprowadzana po wprowadzeniu nowych procesów, rozwiązań lub produktów, aby sprawdzić, jak zostały przyjęte oraz co należy poprawić. Ankiety te wspierają opracowywanie nowych strategii i ułatwiają działowi HR planowanie inicjatyw. Wreszcie, ocena wydajności skupia się na ocenie efektywności pracy pracowników. Zbiera informacje o realizacji celów oraz jakości wykonywanych zadań, a także identyfikuje luki w wiedzy lub umiejętnościach.

Wpływ szkolenia na satysfakcję pracowników

Zaangażowanie i zadowolenie pracowników nie jest jedynie rezultatem nagród i bonusów. Pracodawcy powinni wykorzystać to, że ludzie nie lubią stać w miejscu i doceniają możliwość rozwoju.

Szkolenia jako kluczowy czynnik zadowolenia pracowników 

Być może nie wszyscy zgodzą się z tym stwierdzeniem, ale większość pracowników nie lubi nudzić się w pracy. Wyzwania w pracy sprawiają, że można czerpać z niej satysfakcję. Jednak ważne jest, aby pracownicy byli wyposażeni w umiejętności, które pozwolą im pokonać te wyzwania. Tutaj na pomoc przychodzą szkolenia, dzięki którym wiedza pracowników jest stale aktualizowana, co umożliwia im pokonywanie zawodowych wyzwań. Możliwość samodzielnego rozwiązywania problemów zwiększa poczucie własnej wartości pracownika. Dodatkowo szkolenia skutecznie zapobiegają również wypaleniu zawodowemu, dzięki czemu pracownik chętniej zostanie w firmie, zamiast szukać innego, ciekawszego miejsca pracy.

Rola e-learningu w zaangażowaniu pracowników 

Oferowanie pracownikom dostępu do szkoleń zapewnia im stymulację intelektualną oraz pomaga rozwijać umiejętności niezbędne do awansu. Ale szkolenie to coś więcej niż tylko rozwój pracowników. To również informacja dla pracowników, że firma jest zainteresowana ich przyszłością i dostrzega w nich potencjał, który warto pielęgnować. Zainteresowanie pracodawcy motywuje pracowników do większego wysiłku i zdobywania celów, dzięki czemu firma osiąga lepsze wyniki. Zwiększa również lojalność wobec firmy, ponieważ pracownik czuje się zauważony i doceniony.

Rozwój pracowników a rozwój kariery

Wizja interesującej kariery i awansu to coś, co motywuje większość pracowników. Nie może być jednak mowy o awansie bez rozwoju umiejętności. Oczywiście pracownik nabywa pewne umiejętności w trakcie pracy, jednak często nie są one wystarczające, aby sprawdził się na nowym stanowisku. Rozwiązanie stanowią regularne szkolenia, które mogą ukierunkować rozwój kariery pracownika. Umiejętności zdobyte podczas szkoleń pozwalają pracownikowi ubiegać się o bardziej satysfakcjonujące i lepiej płatne stanowiska.

LMS jako sposób zwiększenia satysfakcji pracowników

Prowadzenie szkoleń i zarządzanie pracownikami, zwłaszcza w średnich i dużych firmach, stanowi ogromne wyzwanie dla działu HR. Z pomocą przychodzą różnorodne programy i platformy, które automatyzują niektóre procesy i ułatwiają dostarczanie szkoleń do wszystkich pracowników.

Usprawnione dostarczanie szkoleń

Organizacja tradycyjnych szkoleń stanowi czasochłonne wyzwanie, które wymaga również sporego nakładu środków. Właśnie dlatego firmy coraz częściej decydują się na szkolenia online, w których udział można wziąć niezależnie od miejsca zamieszkania. Szkolenia te muszą jednak zostać zamieszczone w sieci i dostarczone pracownikom. Na ratunek firmom, które nie posiadają rozbudowanego działu IT, przychodzi LMS, czyli system zarządzania nauczaniem. Jest to platforma, na którą należy przesłać wszystkie materiały szkoleniowe z których korzystają pracownicy. Niektóre platformy, takie jak iSpring Learn, umożliwiają automatyzację wielu procesów, w tym automatyczne przypisywanie odpowiednich szkoleń nowym pracownikom.

Usprawnione dostarczanie szkoleń

Wystarczy utworzyć dla nich konta, a LMS zajmie się resztą. Możliwe jest organizowanie szkoleń synchronicznych, jeśli planuje się szkolenia z prowadzącym. Jeśli jednak firmie zależy na całkowitej elastyczności szkolenia, to dzięki stałemu dostępowi do materiałów, pracownicy mogą również uczyć się asynchronicznie. iSpring Learn oferuje darmowy okres próbny, dzięki któremu można zapoznać się z dostępnymi opcjami i przetestować możliwości platformy.

Spersonalizowane ścieżki nauki 

Personalizacja kształcenia stanowi klucz do sukcesu, ponieważ nie ma jednego, uniwersalnego podejścia, które będzie odpowiednie dla wszystkich uczniów. Dotyczy to nie tylko dzieci, ale też dorosłych. E-learning, w przeciwieństwie do szkoleń tradycyjnych, umożliwia dostosowanie szkoleń do indywidualnych potrzeb pracowników. Można przygotować oddzielne ścieżki edukacyjne w zależności od tego, w którym kierunku pracownicy mają się rozwijać. Ścieżka edukacyjna nie tylko bierze pod uwagę indywidualne potrzeby, ale też dzieli materiał na mniejsze, łatwiejsze do przyswojenia elementy. Dzięki temu nauka jest ustrukturyzowana, a pracownicy mogą szybciej osiągnąć swoje cele, nie tracąc przy tym motywacji.

Spersonalizowane ścieżki nauki 

Monitorowanie postępów i udzielanie informacji zwrotnych

Prowadząc szkolenia ważne jest, aby cały czas trzymać rękę na pulsie i śledzić, czy przynoszą one zamierzone rezultaty. Zasada jest prosta – im szybciej problem zostanie zauważony, tym szybciej będzie można go naprawić. Niemniej zbieranie informacji w celu samodzielnego monitorowania postępów uczniów zajmuje dużo czasu i stanowi dodatkowe obciążenie dla działu HR. Zamiast tego można postawić na LMS, który zbierze i podsumuje wyniki osiągane przez pracowników. Oprócz tego dostarczy informacje na temat interakcji uczestników szkolenia z materiałami edukacyjnymi oraz udziału w sesjach szkoleniowych. Mając te informacje można z łatwością uzupełnić luki w materiałach lub całkowicie zmienić ścieżki edukacyjne, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Monitorowanie postępów i udzielanie informacji zwrotnych

Przyszłość badań satysfakcji pracowników i e-learningu

Jakich zmian w zakresie e-learningu i badania satysfakcji pracowników możemy spodziewać się w bliskiej przyszłości?

Sztuczna inteligencja i analiza danych

Sztuczna inteligencja powoli wkrada się do wszystkich aspektów życia, więc nic dziwnego, że znajduje zastosowanie również w szkoleniu pracowników. AI może zaoferować zaawansowaną analizę danych i prowadzić ją w czasie rzeczywistym. Umożliwia anonimową analizę wszystkich wiadomości wymienianych w pracy, aby jak najszybciej wykrywać punkty zapalne i reagować zanim problem eskaluje. Pozwala również na automatyczne monitorowanie aktywności i wskaźników produktywności. Dzięki temu pracodawca wie, które elementy pozytywnie wpływają na zaangażowanie pracowników, a które prowadzą do obniżenia morale.

M-learning i ankiety

M-learning, czy też nauka mobilna, to nauka z wykorzystaniem przenośnych urządzeń. Ten rodzaj nauki zapewnia pracownikom całkowitą elastyczność i dowolność miejsca, w którym będą przyswajać wiedzę. M-learning nie tylko ułatwia naukę na odległość – może również zrewolucjonizować proces zbierania informacji. Dzięki niemu pracownicy mogą na bieżąco wypełniać ankiety, zapewniając płynny przepływ informacji. Jest to szczególnie przydatne do pomiaru satysfakcji po konkretnym wydarzeniu lub projekcie i ułatwia podejmowanie decyzji przez kierownictwo. Dzięki szybkiej reakcji na negatywne doświadczenia pracownicy czują, że firma o nich dba, co zwiększa ich zadowolenie z pracy.

Natychmiastowe informacje zwrotne

Stałe przekazywanie informacji zwrotnych, które jest możliwe dzięki e-learningowi, może mieć ogromny wpływ na zaangażowanie i zadowolenie pracowników. Szybka reakcja kierownictwa na pozytywne zachowania nie tylko sprawia, że pracownicy czują się docenieni, ale też zapewnia utrwalenie pożądanych zachowań. Pochwały zachęcają do dalszych starań i sprawiają, że pracownicy dostrzegają sens w swoich działaniach. Natychmiastowe informacje zwrotne sprawiają również, że pracownicy czują się bardziej odpowiedzialni za swoją pracę. Z kolei w przypadku błędów, możliwość szybkiej reakcji zapobiega pogłębianiu problemu i może uchronić firmę przed stratami finansowymi. Wszelkie błędy są naprawiane już w trakcie trwania projektu, a nie dopiero pod jego koniec.

Badanie satysfakcji pracowników jest nierozerwalnie połączone z e-learningiem

Dbanie o zadowolenie pracowników leży w interesie każdej organizacji, ponieważ niesie za sobą lojalność wobec firmy. Dlatego tak ważne jest, aby regularnie przeprowadzać badanie satysfakcji pracowników. Nie tylko zapewnia płynne działanie organizacji i pozwala zachować wydajność na zadowalającym poziomie, ale też pomaga zmniejszyć rotację pracowników. Integracja odpowiednich narzędzi, takich jak LMS, ułatwi przeprowadzanie ankiet oraz wdrożenie e-learningu w celu budowania pewności siebie personelu. Wiele programów, jak iSpring Learn, oferuje bezpłatne okresy próbne, dzięki czemu można bez ryzyka sprawdzić, czy jest to odpowiednie rozwiązanie. Automatyzacja procesów związanych z prowadzeniem badań i analizą wyników odciąży dział HR i ułatwi wprowadzanie zmian.

iSpring Learn
Badanie satysfakcji pracowników z iSpring Learn
Wypróbuj za darmo