Szukasz informacji o tym, jak stworzyć kurs online lub zastanawiasz się, jak prowadzić kurs online? A może już zacząłeś i zrozumiałeś, że jest to o wiele bardziej złożone niż Ci się wydawało! Oprócz tego, jak zrobić kurs online, dowiesz się również:
- Jak zacząć
- Jak stworzyć własny storyboard kursu online
- Jak napisać scenariusz kursu
- Jak stworzyć kurs online oparty na slajdach
- Jak nagrać narracje audio i wideo
- Jak stworzyć własny quiz
- Jak opublikować kurs w swoim LMS
iSpring Suite
Wypróbuj iSpring Suite, aby dowiedzieć się, jak stworzyć kurs online w kilka minut.
Tworzenie kursów online: czym jest i dlaczego jest ważne
Kursy online to nowoczesna wersja kursów. Możesz tworzyć i udostępniać na platformie materiały edukacyjne w zorganizowany sposób, który pozwala użytkownikom na postęp w zrozumieniu danego tematu. Kurs składa się zasadniczo z programu nauczania lub planu nauki, podzielonego na jednostki. Kursy online mogą zawierać filmy, obrazy, tekst i hiperłącza. Można je łatwo udostępnić za pomocą łącza lub wysłać e-mail z zaproszeniem do użytkowników.
Kursy online oferują szereg korzyści dla Ciebie jako specjalisty z branży. Pomogą Ci wyróżnić się na tle konkurencji w Twojej dziedzinie, a także rozwinąć firmę poprzez sprzedaż własnych kursów. Pozyskasz również potencjalnych klientów innych oferowanych przez Ciebie usług. Nie jesteś pewien, czy jesteś w stanie przygotować własny kurs? Oto, co powinieneś wziąć pod uwagę:
1. Kursy online dają Ci dostęp do zaangażowanych, zainteresowanych kupujących
Gdy tworzysz kurs online, tworzysz cenne narzędzie i materiały dla swoich potencjalnych klientów. Dla tych, którzy nie są pewni, czy chcą z Tobą współpracować, udział w kursie może być sposobem na „sprawdzenie gruntu”. Jeśli poprowadzisz kurs wysokiej jakości, będą postrzegać Cię jako bardziej godnego zaufania i kompetentnego – zasadniczo zabezpieczając sprzedaż przyszłego biznesu.
2. Kursy online mogą zapewnić Twojej firmie dochód pasywny.
Kurs zwiększa z czasem ROI, gdy coraz więcej osób go kupuje (lub rejestruje się, aby wziąć udział w kursie). Oczywiście będziesz musiał aktualizować kurs, ale praca związana z konserwacją materiałów jest minimalna w porównaniu z początkowym procesem tworzenia. Należy zaznaczyć, że trzeba poświęcić dużo czasu, aby utworzyć kurs internetowy, ale Twoja praca będzie przynosić dochód przez wiele lat.
3. Kursy online pomogą Ci stać się innowatorem.
Niezależnie od zawodu, wyróżnianie się na tle konkurencji jest niezwykle ważne. Jednym z lukratywnych sposobów na to jest zostanie innowatorem, co umożliwia Ci kurs online. Daje Ci możliwość zademonstrowania własnej wiedzy grupie docelowej. Ponownie, potwierdza to Twoją wiarygodność i ułatwia potencjalnym klientom zaufanie innym, oferowanym przez Ciebie usługom.
4. Kursy online pozwalają Ci dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów.
To jest dosyć oczywiste, ale warto o tym wspomnieć. W przeciwieństwie do tradycyjnych usług (a nawet kursów na żywo) kurs online zwiększa Twoje zasięgi. Jeżeli Twoja baza klientów znajduje się w Twojej społeczności lub regionie, może zostać nasycona. Z kolei własny kurs online umożliwia zwiększenie bazy potencjalnych klientów na znacznie większą skalę.
5. Kursy online to niedrogie rozwiązanie edukacyjne.
Szkolenie w klasie może być dość kosztowne zarówno dla Ciebie, jak i uczestników. Dla porównania, kurs online umożliwia dotarcie do większej grupy osób przy mniejszych nakładach. Nie musisz wydawać pieniędzy na wysyłkę czegokolwiek, drukowanie książek, hotele czy wynajmowanie powierzchni. Jest to również wygodniejsze dla osób, które uczęszczają na kurs, ponieważ mogą to zrobić w dowolnym czasie i z domu.
6. Kursy online dają ludziom możliwość kontaktu z Tobą.
Prowadzenie kursów online umożliwia większej liczbie osób możliwość nawiązania kontaktu z Tobą w Twojej specjalizacji. Niektórzy to oczywiście ci, którzy zainwestowali w Twój kurs. Ale przekonasz się również, że Twoja profesjonalna sieć będzie się rozwijać, ponieważ będziesz postrzegany jako innowator w swojej branży.
7. Kursy online stają się standardową metodą nauczania.
Prawda jest taka, że jeśli nie oferujesz kursów online, możesz nie być również w stanie konkurować w swojej dziedzinie. Dziś środowisko cyfrowe polega na edukacji, a nie agresywnej sprzedaży. Jeśli Twój konkurent oferuje własny kurs online w Twojej specjalizacji, a Ty nie, to możesz stracić potencjalnych klientów.
Teraz, gdy zainteresowaliśmy Cię nauką online, przejdźmy do sedna tego artykułu: jak stworzyć własny kurs online.
Jak zrobić kurs online krok po kroku
Obejrzyj ten przewodnik wideo lub wykonaj poniższe czynności, aby dowiedzieć się, od czego zacząć i jak stworzyć kurs e-learning.
Krok 1. Przygotuj się zanim zabierzesz się za tworzenie kursów online
Tworzenie kursów online będzie tak wydajne, jak to, co wstępnie zaplanujesz. Poświęcając trochę czasu na prace przygotowawcze, rozwiązujesz problemy, zanim jeszcze będą miały szansę się wydarzyć. Oto, co musisz najpierw zrobić, gdy planujesz przygotować własny kurs online:
Cele szkolenia
Niekoniecznie oznacza to sporządzenie listy celów, które często można zobaczyć na początku każdej prezentacji. Chodzi o to, jakie wyniki chcesz uzyskać, gdy Twoi uczniowie ukończą kurs e-learningowy. Określ więc cel kursu, odpowiadając na pytanie: „Co powinien UMIEĆ uczeń po ukończeniu szkolenia?”
Dobre cele
- Pracownik powinien podwoić sprzedaż po zakończeniu szkolenia.
- Pracownik powinien być w stanie zidentyfikować problem ze sprzętem komputerowym i go naprawić.
- Kierownik działu kadr powinien właściwie opowiedzieć kandydatowi o firmie i pracy w niej.
Złe cele
- Pracownik powinien wiedzieć, jak sprzedawać produkty.
- Pracownik powinien poznać różne problemy ze sprzętem komputerowym i sposoby ich rozwiązania.
- Kierownik działu kadr powinien wiedzieć, jak postępować z kandydatami do pracy.
Grupa docelowa
Jeśli myślisz o tym, aby zrobić e-learning dla wszystkich, to tylko zmarnujesz czas i energię. Kurs należy przygotować z określonego powodu i dla określonej publiczności. Zanim zaczniesz tworzyć materiały do szkolenia, przyjrzyj się swoim potencjalnym uczniom.
- Ilu uczniów weźmie udział w kursie?
- Jakie jest ich stanowisko? (Czy są to przedstawiciele handlowi, agenci obsługi klienta, pracownicy działu kadr itp.?)
- Jakie są ich dane demograficzne i cechy charakterystyczne? (Średni wiek, poziom wykształcenia, położenie geograficzne, umiejętność obsługi komputera, urządzenia, z których korzystają uczniowie itp.)
- Czy kursanci odbyli wcześniejsze szkolenie z tej dziedziny wiedzy? Jak dobrze znają temat?
- Czy są uczniowie niepełnosprawni?
Platforma edukacyjna
Następną rzeczą, o której musisz pomyśleć, jest sposób, w jaki dostarczysz swój kurs słuchaczom. Najłatwiejszym i najwygodniejszym sposobem zarządzania procesem szkoleniowym jest skorzystanie z systemu zarządzania nauką (LMS). Tego rodzaju platforma pozwoli Ci zautomatyzować wiele funkcji, takich jak zaproszenia, przypisanie kursów i monitorowanie wyników.
Jeśli wciąż nie masz LMS, możesz wypróbować oprogramowanie iSpring Learn. To niezwykle przyjazny użytkownikowi LMS, który pokaże Ci, jak przygotować własny kurs online w jeden dzień. Sprawdź darmową wersję próbną iSpring Learn i zobacz, jak wpasowuje się w potrzeby Twojego projektu.
Narzędzie do tworzenia e-learningu
To główne narzędzie, z którego będziesz korzystać w całym procesie tworzenia własnego kursu. Jeśli dopiero zaczynasz tworzyć kursy, musisz wybrać poręczne narzędzie, które umożliwi Ci jak najszybsze tworzenie modułów e-learningowych. Jednocześnie musi jednak spełniać wszystkie Twoje potrzeby z tym związane. Załóżmy, że chcesz tworzyć interaktywne kursy z quizami, filmami i symulacjami dialogów. Potrzebujesz do tego oprogramowania do tworzenia materiałów ze wszystkimi narzędziami, które będą obejmować różnorodne zadania.
Świetnym przykładem takiego zestawu narzędzi jest iSpring Suite. W dalszej części tego przewodnika powiemy Ci, jak zaprojektować kurs e-learningowy za pomocą platformy iSpring.
Dostępna jest jednak darmowa wersja próbna iSpring Suite. Dzięki niej możesz stworzyć taki interaktywny kurs, jak widzisz poniżej.
Krok 2. Utwórz storyboard kursu online
Po zebraniu wszystkich niezbędnych informacji do kursu e-learningowego, nadszedł czas na zaplanowanie kursu lub „stworzenie storyboardu”. Storyboard to dokument, slajd lub prototyp, w którym programista szkolenia określa ramy kursu. Zawiera nie tylko treści pisane (omówimy to w następnym kroku), ale również wszystkie inne informacje, które zostaną wykorzystane w kursie. Mają one postać zdjęć, ikonek, wykresów, infografik, animacji czy filmów. Ponadto, na tym etapie ważne jest nie tylko zastanowienie się, z jakich mediów skorzystasz, ale także przygotowanie wszystkich niezbędnych materiałów.
Oto, co może się znaleźć w storyboardzie e-learningowym:
- Tytuł/nazwa slajdu
- Tekst i elementy na ekranie (patrz następny krok)
- Grafika i animacja
- Nawigacja
- Rozgałęzienia
- Skrypt narracji audio
Uwaga: Jeśli zamierzasz zawrzeć dużą ilość informacji w swoim kursie e-learningowym, podziel go na krótkie moduły. Właśnie to użytkownicy e-learningu nazywają „mikrolearningiem”. Kurs mikrolearningowy może być lekcją trwającą od 5 do 8 minut lub serią krótkich samodzielnych lekcji, które dotyczą jednego tematu lub są ukierunkowane na jeden konkretny cel nauczania. Kieruj się zasadą: jedna lekcja – jedna umiejętność.
Krok 3. Napisz scenariusz, aby stworzyć kurs online
Teraz, gdy znasz już strukturę swojego kursu online, musisz napisać scenariusz. Prawidłowo skonstruowany scenariusz służy jako podstawa projektu kursu i przekształca temat w coś angażującego.
Bardzo często programista e-learning ma do czynienia z dwoma rodzajami skryptów: tekstem wyświetlanym na ekranie i skryptem narracji. Ponieważ istnieją różne praktyki ich pisania, przyjrzyjmy się każdemu z nich z osobna.
Tekst na ekranie
Mamy tu na myśli tekst, który uczeń zobaczy na slajdach. Aby był naprawdę pomocny, musisz wziąć pod uwagę następujące rzeczy:
- Dodawaj do slajdów tylko podstawowe pojęcia. Jeśli chcesz podać dodatkowe informacje, możesz dodać lektora lub wesprzeć tekst obrazami, infografikami i filmami.
- Zminimalizuj ilość tekstu na slajdzie. Ludzie tracą zainteresowanie, gdy widzą duże bloki tekstu, więc postaraj się, aby tekst był jak najkrótszy. Usuń niepotrzebne słowa i podziel długie zdania; jedna linia powinna mieć maksymalnie 40 znaków. Tutaj główną zasadą jest jeden ekran – jeden pomysł.
Scenariusz narracji
Tworzenie scenariusza narracji polega na napisaniu tekstu, który uczniowie usłyszą w kursie, a nie przeczytają. Możesz pominąć ten krok, jeśli nie zamierzasz dołączać głosu lektora do swojego kursu.
Jeśli nadal planujesz dodać narrację, Twoim głównym zadaniem jest stworzenie scenariusza, który będzie przyjazny słuchaczowi. Aby to zrobić, musisz zamienić go w rozmowę. Twoi uczniowie powinni czuć się tak, jakby mieli do czynienia z prawdziwą osobą. Napisz więc scenariusz, który ma ton konwersacyjny, bez skomplikowanych zdań lub wielu akronimów i żargonu. Możesz używać skrótów, zwrotów przejściowych, takich jak „teraz, kiedy…”, „przeanalizujmy…” lub „zmieńmy temat…”, a nawet slangu.
Gdy scenariusz będzie gotowy, przeczytaj go na głos. Może się okazać, że konieczne będzie zastąpienie lub usunięcie niektórych fraz, aby mowa była płynna i wyraźna. Jeśli tak jest, dokonaj niezbędnych poprawek.
Krok 4. Połącz całą zawartość
Po stworzeniu struktury kursu, przygotowaniu wszystkich niezbędnych mediów i stworzeniu scenariusza, nadszedł czas, aby zebrać całą treść kursu. Zrobimy to za pomocą zestawu narzędzi autorskich iSpring Suite. Uwaga: pamiętaj, że lektora lub wideo prawdopodobnie nagrasz osobno (w tym przewodniku omówimy, jak to zrobić).
iSpring to narzędzie oparte na PowerPoint, więc jeśli wiesz, jak korzystać z PowerPointa, tworzenie kursów na tej platformie będzie proste. Po prostu zapełnij slajdy tekstem, obrazami i filmami, trzymając się storyboardu swojego kursu.
Krok 5. Nagraj lub dodaj audio i wideo do kursu online
Jak wspomniano, audio i wideo mogą służyć jako świetne zasoby wspierające tekst na slajdach. Ponadto mogą pomóc Ci uczynić Twój kurs e-learningowy jeszcze bardziej angażującym. Jeśli jednak nie zamierzasz wykorzystywać w kursie online lektora ani wideo, możesz pominąć tę sekcję i przejść do następnego kroku.
Audio
Gdy masz już gotowy scenariusz narracji, możesz go nagrać. Pytanie brzmi, czy zatrudnisz profesjonalnego lektora, czy zrobisz to sam. Niezależnie od tego, co wybierzesz, oto kilka wskazówek, jak najlepiej wykorzystać nagrywanie głosu (VO):
- Znajdź możliwie najcichsze miejsce. Jeśli nie masz specjalnego zaplecza studyjnego, możesz wypróbować inne lokalizacje, takie jak mały pokój, garderoba, czy pojazd stojący w garażu.
- Postaraj się jak najwięcej nagrać tego samego dnia z aktorem głosowym. Głos może się zmieniać z dnia na dzień, a nawet od rana do popołudnia.
- Użyj dobrej jakości mikrofonu zewnętrznego. Przed rozpoczęciem nagrywania sprawdź, czy mikrofon jest prawidłowo skonfigurowany i w razie potrzeby dostosuj ustawienia.
- Przygotuj swój głos do nagrania. Zanim zabierzesz się do pracy napij się herbaty z cytryną, aby Twój głos był głębszy i „czystszy”. Nawilż usta, aby się nie sklejały, a słowa układały się poprawnie podczas mówienia.
- Upewnij się, że tworzysz skrypt narracji na wczesnym etapie procesu tworzenia, aby zarezerwować czas na edycję.
Po zakończeniu przygotowań nadszedł czas, aby nagrać głos, co możesz zrobić bezpośrednio na platformie iSpring Suite. Ma wbudowany rejestrator dźwięku, który pozwala nagrywać narrację dźwiękową i synchronizować ją z animacjami i przejściami na slajdach w kursie. Narzędzie zapewnia również opcje edycji, takie jak przycinanie dźwięku, regulacja głośności, usuwanie szumów, a nawet wyciszenie całej sekcji.
Możliwe, że jesteś przyzwyczajony do nagrywania narracji za pomocą innego narzędzia lub po prostu potrzebujesz dodać dźwięk do kursu. W takiej sytuacji możesz zaimportować istniejący plik audio za pomocą iSpring Suite.
Wideo
Z iSpring możesz również importować lub nagrywać wideo. Zawiera profesjonalne studio wideo, które umożliwia nagrywanie ekranu za pomocą kamery internetowej, a także nagrywa dźwięk. To narzędzie posiada wszystkie niezbędne funkcje do tworzenia profesjonalnie wyglądających filmów. Na przykład, możesz usuwać niechciane fragmenty, dodawać tytuły i podpisy, wstawiać obrazy i infografiki lub tworzyć efekty przejścia.
iSpring Suite doskonale nadaje się do tworzenia kompletnych kursów wideo, ale też dodawania fragmentów wideo w określonych miejscach w kursie. Możesz dodać film, aby pokazać nowym pracownikom, jak korzystać z oprogramowania, przedstawić proces lub wyjaśnić nieprawidłową odpowiedź w quizie.
Krok 6. Dodaj oceny i sprawdzanie wiedzy
Quizy i testy są podstawowymi narzędziami sprawdzania wiedzy podczas nauki online. Pozwalają śledzić postępy pracowników i pozwalają również zobaczyć, czego się nauczyli, a czego nie. Ponadto zwiększają zaangażowanie uczniów i pomagają im dłużej zachować nowe informacje. Jednak nie wszystkie quizy są skuteczne. Dobre narzędzia oceny są odpowiednio zintegrowane z kursem lub całym procesem szkoleniowym, są związane z tematem i dobrze napisane.
Wielu świetnych projektantów procesów szkoleniowych opracowuje pytania przed resztą treści nauczania, a następnie buduje treść, aby odpowiedzieć na te pytania.
Możesz tworzyć quizy za pomocą platformy iSpring Suite.
Narzędzie jest wyposażone w 14 typów pytań. Znajdziesz tu dopasowywanie, sekwencjonowanie, pytania z obrazami, wypełnianie pustych miejsc oraz pytania typu „przeciągnij i upuść”.
Oto kilka wskazówek, jak sprawić, aby quizy były bardziej wciągające i jeszcze lepiej się sprawdzały.
Rozgałęzianie
Rozgałęzianie tworzy nieliniowy scenariusz w quizie, który prowadzi do kolejnego slajdu, w zależności od odpowiedzi ucznia. Na przykład, gdy uczeń odpowie na pytanie niepoprawnie, zostaje odesłany do slajdu informacyjnego z dodatkowymi informacjami. Tymczasem ci, którzy odpowiedzą poprawnie, przechodzą do następnego pytania.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak stworzyć quiz wielokrotnego wyboru, przeczytaj poniższy artykuł.
Wideo i audio
Dzięki iSpring możesz wzbogacić quiz o audio i wideo. Dodaj materiały wideo/audio do samych pytań; do odpowiedzi; lub włącz zasoby do scenariusza rozgałęzienia ze slajdami informacyjnymi, jak pokazano poniżej.
Krok 7. Opublikuj swój kurs
Gdy już zaplanujesz, zaprojektujesz i opracujesz własne treści e-learningowe, nadszedł czas, aby zebrać je w całość i opublikować kurs.
iSpring umożliwia publikowanie treści na kilka sposobów: do Mojego komputera, do iSpring Learn LMS, do innych LMS i na YouTube.
Wybierz HTML5, jeśli chcesz, aby kurs był dostępny w przeglądarce i na dowolnym urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie lub tablecie). Zapisz swoje treści jako Wideo, jeśli chcesz, aby wykład wideo był w formacie MP4. Lub opublikuj swój kurs w SCORM lub innym formacie e-learningu obsługiwanym przez system LMS, aby śledzić, jak uczniowie przeglądają treści.
Jak promować kursy online
Jak wiesz: „Brak marketingu to brak sprzedaży i brak biznesu”. Tak więc teraz, gdy Twój kurs jest gotowy do wejścia na rynek, musisz zastanowić się, jak dotrzeć do grupy docelowej. Istnieje ogromna liczba sposobów na promowanie kursu online, a oto tylko niektóre z najbardziej skutecznych:
Załóż bloga
Myślałeś kiedyś o tym, aby założyć własnego bloga? Teraz masz ku temu powód! Jeżeli nauczysz się podstaw SEO i będziesz pisać na blogu, regularnie dzieląc się swoją wiedzą online, możesz zbudować oddaną publiczność. Niektórzy czytelnicy na pewno będą chcieli kupić Twój kurs. Prowadzenie bloga może wydawać się długofalową strategią marketingową, ale jest to jeden z najbardziej sprawdzonych sposobów promowania kursów online. W końcu Twoja grupa docelowa Cię odnajdzie.
Zwiększ swoją obecność w mediach społecznościowych
Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter i YouTube to idealne platformy do budowania i angażowania odbiorców docelowych. Publikuj odpowiednie, zmuszające do myślenia posty i filmy, jednocześnie udostępniając linki zwrotne do strony sprzedaży kursów dla zainteresowanych odbiorców. Możesz także wykorzystać platformy społecznościowe do tworzenia i powiększania swoich społeczności.
Wykorzystaj marketing e-mailowy
Posiadanie adresów e-mail osób zainteresowanych kursem i które wyraziły zgodę na otrzymywanie wiadomości, daje ogromną władzę nad własnym biznesem e-learningowym. Inne kanały marketingowe nie są w stanie tego zapewnić. Masz pełną kontrolę nad możliwością komunikowania się z potencjalnymi nabywcami kursów. Aby zbudować swoją listę mailingową, zaproś ludzi do zarejestrowania się na swoim blogu za pośrednictwem platform społecznościowych i innych miejsc. Wysyłaj regularne e-maile z przydatną i angażującą treścią, która odpowiada informacjom przedstawionym w Twoim kursie online.
Podsumowanie
To już wszystko. Mamy nadzieję, że pomogliśmy Ci znaleźć odpowiedź na pytanie „Jak zrobić szkolenie online?”. Te podstawowe instruktażowe procesy projektowania i wytyczne pomogą Ci przygotować lepsze, bardziej angażujące i skuteczniejsze e-kursy!
Na przykład, iSpring Learn to doskonały LMS do zarządzania treściami e-learningowymi i zbierania wyników użytkowników w jednym miejscu. Przetestuj darmową wersję próbną iSpring Learn i zobacz, jak wpasowuje się w potrzeby Twojego projektu.
Aby jak najłatwiej wydać swój kurs, potrzebne jest Ci oprogramowanie, takie jak iSpring Suite. Skorzystaj z darmowego 14-dniowego okresu próbnego i wypróbuj wszystkie jego funkcje za darmo. Wiesz już, jak stworzyć własny kurs online, dlatego musisz mieć narzędzie, które Ci to ułatwi.