Oczywiście nie chodzi tylko o ciekawostki, a TED to przykład przedstawiania pomysłów w mikro-formie. Dane od Statistic Brain pokazują, że w roku 2000 czas skupienia uwagi człowieka wynosił 12 sekund. W 2015, nasza zdolność koncentracji zmniejszyła się do zaledwie 8,25 sekundy. Nic więc dziwnego, że microlearning wydaje się być najskuteczniejszym sposobem przekazywania wiedzy.
iSpring Suite
Twórz angażujący microlearning z przyjaznym dla użytkownika programem iSpring Suite.
Czym jest microlearning?
Microlearning to oparte na umiejętnościach podejście do nauki i zdobywania informacji, które dostarcza wiedzę w małych, wysoce ukierunkowanych porcjach. Jest to idealny sposób na szybkie znalezienie odpowiedzi na konkretne problemy. Aby uzyskać szybkie podsumowanie procesu, obejrzyj poniższy samouczek wideo.
Wokół microlearningu narosło wiele mitów i nieporozumień, ale oto, co jest wyjątkowe w module microlearningu:
- Długość: Jak wskazuje sama nazwa, mikronauka jest szybka. Standardowy moduł można ukończyć w około pięć minut. Nie ma sztywnych zasad, co do długości, jednak warto pamiętać o jednej rzeczy. Materiał edukacyjny powinien być tak długi, jak to konieczne i tak krótki, jak to możliwe.
- Skupienie: Każdy moduł zapewnia skoncentrowaną odpowiedź na pojedynczy problem lub pytanie.
- Różnorodność: Rodzaje treści microlearningowych obejmują samouczki wideo, podcasty audio, prezentacje, interakcje, gry, scenariusze, oceny, pomoce tekstowe i krótkie lekcje online.
- Przystosowanie do urządzeń mobilnych: Treść ma być dostępna, gdy jest potrzebna, co czyni ją idealnym rozwiązaniem do nauki mobilnej.
Podsumowując, istnieją dwie główne różnice między mikronauką a tradycyjnym nauczaniem. Po pierwsze, microlearning nie oferuje wielu kontekstów ani szczegółów, ponieważ nie jest powszechnie używany do nauczania podstawowej wiedzy i informacji.
Po drugie, microlearning zakłada, że każdy uczeń ma wystarczającą motywację, aby wyszukać i ukończyć niezbędny proces uczenia. To może wydawać się proste, ale często takie nie jest. Ukończenie nawet najkrótszej lekcji może stanowić wyzwanie, jeśli obejmuje wiedzę lub tematy wykraczające poza obecny zestaw umiejętności ucznia.
Kto najwięcej zyska na microlearningu? Uczniowie z podstawowym poziomem wiedzy specjalistycznej, którzy potrafią zidentyfikować swoje braki i czują się komfortowo ucząc się z wykorzystaniem technologii.
Zalety microlearningu
Czy microlearning jest popularny, ponieważ działa, czy działa, bo jest popularny? Odpowiedź może leżeć gdzieś pomiędzy.
Osoby z pokolenia Millenialsów i pokolenia Z – „cyfrowi tubylcy” dzisiejszej siły roboczej – preferują naukę dostosowaną do ich potrzeb. Szkolenia mają być nieformalne w stylu i dostępne na żądanie. Microlearning spełnia wszystkie te wymagania i nie tylko:
- Badanie opublikowane w Journal of Applied Psychology wykazało, że skuteczność microlearningu jest o 17% wyższa przekazywaniu wiedzy niż typowe szkolenie w klasie. Informacje dostarczane w krótkich, skoncentrowanych fragmentach są łatwiejsze do zrozumienia i przywołania niż ta sama wiedza przekazana w kompleksowej formie.
- Uczniowie częściej angażują się również w microlearning, co zwiększa zachowanie wiedzy. Wykonywanie czynności związanych z uczeniem się z czasem pomaga przenieść wiedzę do naszej pamięci długoterminowej.
- Organizacje przekonały się, że umożliwianie nauki na życzenie to bezproblemowy sposób na włączenie nauki w regularny przepływ działań w pracy. Pomaga to wspierać kulturę uczenia się i zwiększa ogólną produktywność.
Specjaliści ds. nauki i rozwoju przyjęli microlearning jako sposób na tworzenie łatwych do przetwarzania i zarządzania treści preferowanych przez uczniów. Kierownictwo wyższego szczebla preferuje microlearning jako zadowalający sposób na stworzenie kursu, który nie wymaga wielu zasobów finansowych.
Wady microlearningu
Pomimo wszelkich swoich zalet, microlearning nie jest odpowiedzią na wszystkie potrzeby edukacyjne. Nie można go używać do dostarczania rozbudowanej, podstawowej wiedzy na dowolny temat. Z definicji, mikronauczanie skupia się na rozwiązaniu jednego problemu lub odpowiadaniu na jedno pytanie naraz. Microlearning nie jest również dobrym sposobem na naukę umiejętności analitycznych lub badanie związków przyczynowo-skutkowych. Czynności te zazwyczaj wymagają czasu zarówno na planowanie, jak i refleksję. Ponadto, mikrolearning na żądanie jest ogromnym udogodnieniem, ale jest bezużyteczny, jeśli nie jest dostępny dokładnie wtedy, gdy jest potrzebny.
Powszechnym błędnym przekonaniem jest, że każdy kurs można przekształcić w microlearning po prostu dzieląc go na mniejsze części. Nie jest tak. Jedyne, co się w ten sposób osiąga, to podzielenie treści. Dzielenie na części może być dobrym sposobem na uporządkowanie informacji w małe, łatwe do zrozumienia porcje. Podzieloną treść należy połączyć z resztą treści szkoleniowych w celu utworzenia kompletnego kursu. Jednak microlearning to nie tylko pocięte treści. Jest to strategia, w której niezależne jednostki szkoleniowe działają w jednym celu i są częścią całościowego obrazu nauczania.
Zasady i zastosowanie microlearningu
Trzy podstawowe zasady microlearningu to:
- Mniej znaczy więcej
- Kluczowe są małe segmenty
- Stymuluj i angażuj ucznia
Może się wydawać, że microlearning jest szybki, prosty i przyjemny. Może tak jest, ale nie oznacza to, że można go szybko i łatwo rozwijać! Nadal jest to kurs i należy go zaplanować, zaprojektować i opracować tak, aby był zgodny z ogólną strategią nauczania.
Korporacje często korzystają z microlearningu, aby prowadzić szkolenia dotyczące śledzenia procesu, wykonywania zadań lub korzystania z określonych narzędzi lub technologii. Lekcje instruktażowe mogą przybierać różne formy: samouczków wideo, screencastów, podcastów audio lub materiałów do pobrania.
Microlearning jest również często wykorzystywany do odświeżania umiejętności i wzmacniania wiedzy w miejscu pracy. Tego rodzaju materiał edukacyjny często przybiera formę symulacji, interakcji, samouczków lub krótkich scenariuszy.
Poniższy wykres przedstawia kompleksowy obraz tego, jak microlearning może zostać wykorzystany do dostarczania różnorodnych szkoleń dla firm.
Potrzeby edukacyjne | Rozwiązania microlearningowe |
Onboarding nowego pracownika |
|
Szkolenie z zakresu zgodności |
|
Szkolenie z oprogramowania |
|
Szkolenie z zakresu umiejętności miękkich |
|
Szkolenie sprzedażowe |
|
Przykłady microlearningu
Wysokiej jakości microlearning angażuje uczącego się od początku do końca. Oto kilka najlepszych przykładów microlearningu, które pomogą Ci zwizualizować, o co w tym wszystkim chodzi:
- Ścieżki nauki na różne tematy (takie jak te widziane w Khan Academy i Lynda.com);
- Krótkie filmy edukacyjne (takie jak TED-Ed);
- Samouczki wideo i poradniki (na przykład: samouczki iSpring Suite);
- Kanały edukacyjne, konta i grupy w sieciach społecznościowych (na przykład @nasa na Instagramie);
- Usługi nauki języków (takie jak DuoLingo).
Jak widać na powyższych przykładach microlearningu, mogą istnieć różne rodzaje ćwiczeń wspierających proces uczenia. Tym razem skupimy się na interaktywnych modułach, które możesz stworzyć samodzielnie za pomocą specjalnego oprogramowania do microlearningu. Na przykład, szybko i łatwo można to zrobić za pomocą zestawu narzędzi do tworzenia treści iSpring Suite. Pozwala na stworzenie kursu e-learningowego z quizami, samouczkami wideo i odgrywaniem ról. Oferuje również szereg szablonów do szybkiego tworzenia angażujących mikrokursów. Wystarczy dodać teksty i obrazy do szablonu i gotowe!
Pobierz 14-dniową darmową wersję próbną iSpring Suite →
Przyjrzyjmy się przykładom microlearningowych modułów szkoleniowych, które można stworzyć za pomocą iSpring Suite:
Szkolenie z zakresu umiejętności miękkich
Specjaliści call center są mistrzami każdego aspektu obsługi klienta. Moduł microlearningu to doskonały sposób na zaprezentowanie obowiązującego w firmie pięcioetapowego procesu radzenia sobie z rozgniewanymi klientami.
Spójrz na ten informacyjny scenariusz obsługi klienta:
Szkolenie z wiedzy sprzedażowej/produktowej
Zapamiętywanie i przywoływanie informacji o produkcie może stanowić wyzwanie zarówno dla nowych, jak i doświadczonych sprzedawców. Interaktywny samouczek wyjaśniający komponenty i możliwości techniczne produktu to szybki sposób na poznanie (lub przejrzenie) istotnych informacji o produkcie.
Oto przykład microlearningu zaprojektowanego do wspierania szkoleń produktowych:
Przeczytaj także: Szkolenie z wiedzy produktowej: dlaczego, co i jak
Adaptacja/szkolenie nowych pracowników
Pierwsze dni w nowej pracy często wiążą się zarówno z ekscytacją, jak i dezorientacją. Firma może wykorzystać microlearning, aby pomóc nowym pracownikom przezwyciężyć przynajmniej część wyzwań, przed którymi stają wchodząc do firmy. Mikrokurs może oprowadzić ich po obiekcie, udzielić szybkich odpowiedzi na wiele najczęściej zadawanych pytań i opowiedzieć historię firmy.
Ten przykład microlearningu to interaktywna wycieczka po biurze przeznaczona dla nowozatrudnionych:
FAQ to świetny sposób na wykorzystanie microlearningu, aby jednym kliknięciem uzyskać dostęp do najczęściej zadawanych pytań HR.
Oś czasu może pokazać, jak firma rozwinęła się od pomysłu do dużej detalicznej marki odzieżowej.
Odświeżenie umiejętności
Jeśli pracownik nie zawsze wywiązuje się prawidłowo z obowiązków, dobrze przygotowany quiz może wskazać słabszy obszar, nad którym należy popracować.
iSpring Suite oferuje gotowe szablony pytań z różnymi rodzajami pytań, w tym dopasowywanie, sekwencjonowanie oraz przeciąganie i upuszczanie. Po prostu wybierz typ pytania i dodaj tekst oraz grafikę bezpośrednio do szablonu. Randomizuj pytania i odpowiedzi, korzystaj z rozgałęzionych scenariuszy oraz slajdów z informacjami zwrotnymi, aby stworzyć wymagający, odporny na ściąganie quiz.
Zobacz, jak quiz microlearningowy może pomóc Ci zidentyfikować konkretne potrzeby szkoleniowe i poprawić wyniki pracowników:
Szkolenie z zakresu obsługi klienta
Możesz wykorzystać microlearning, aby umożliwić nowym pracownikom zobaczenie, jak wygląda obsługi klienta, zanim zaczną pracować bezpośrednio z klientami. Wybierz tło i postać z Biblioteki treści iSpring, a następnie dodaj swój tekst i podkład głosowy (jeśli jest potrzebny). Zaoferuj kilka odpowiedzi na pytania i uwzględnij rozgałęzienia, aby poprowadzić pracowników na każdym etapie. Ikona informacji zwrotnej informuje pracowników, czy są na dobrej drodze na każdym etapie symulacji.
Oto, jak odgrywanie ról w ramach microlearningu zapewnia skuteczną naukę:
Szkolenie w zakresie oprogramowania
Najłatwiejszym i najpopularniejszym sposobem szkolenia pracowników w zakresie korzystania z oprogramowania są krótkie samouczki wideo. Jeżeli jednak chcesz przekazać im dodatkowe wskazówki dotyczące stosowania narzędzia, możesz to zrobić za pomocą cyfrowego flipbooka. Na przykład flipbook, który można udostępniać i przeglądać online, jest doskonałym zasobem pomagającym użytkownikom udoskonalić umiejętności projektowania w programie PowerPoint.
Jeśli masz gotowe instrukcje lub pomoce tekstowe w formacie Word/PDF, możesz szybko przekształcić je w e-booki z odwracanymi stronami. Zobacz, jak wygląda ta książka:
Mikrokursy adaptacyjne
iSpring Suite Max ma swój odpowiednik online. Zawiera przestrzeń online, w której użytkownicy mogą przechowywać kursy, zbierać opinie od interesariuszy i współpracować nad treściami z innymi autorami. Wyposażony jest również w internetowe narzędzie do tworzenia treści, które umożliwia przygotowanie kursu adaptacyjnego bezpośrednio w przeglądarce.
Proces tworzenia kursu jest niezwykle prosty i przypomina pisanie posta w mediach społecznościowych. Możesz po prostu skopiować tekst z pliku, wkleić go i wzbogacić obrazami, filmami z YouTube lub Vimeo. Możesz nawet osadzić interaktywne treści z innych stron internetowych. Możesz również dodać quizy do swojego kursu, aby pomóc uczniom lepiej zapamiętać nowe informacje. Jest to świetne rozwiązanie, jeśli pracujesz pod napiętymi terminami i treści muszą być gotowe od razu.
Zobacz przykład tego, jak wygląda kurs microlearningowy stworzony za pomocą internetowego narzędzia do tworzenia treści iSpring:
FAQ dotyczące microlearningu
Co to jest microlearning?
Microlearning to rodzaj szkolenia opartego na umiejętnościach, które jest dostarczane w małych jednostkach, które można szybko ukończyć. Pojedynczy moduł microlearningowy powinien składać się z jednej lekcji skupiającej się na jednej umiejętności.
Końcowe przemyślenia
Microlearning wydaje się być świetnym podejściem do nowoczesnych szkoleń w miejscu pracy. Skuteczność microlearningu jest niepodważalna, a do tego jest interesujący i przemawia do pracowników. Może być samodzielnym rozwiązaniem do szkoleń korporacyjnych, a także wspierać i rozszerzać dłuższe kursy e-learningowe, a nawet naukę bezpośrednią. Jednocześnie nie możemy nazwać microlearningu rozwiązaniem uniwersalnym. Bez strategii i precyzyjnego planowania nie uratuje sytuacji.
Jeszcze lepiej poznaj microlearning w tym przewodniku, pobierz 14-dniową darmową wersję próbną iSpring Suite i już dziś rozpocznij tworzenie mikrokursów.