Używasz starszej wersji przeglądarki. Zaktualizuj Google Chrome,Safari,Mozilla Firefox lubMicrosoft Edge do najnowszej wersji, aby udoskonalić doświadczenia korzystania z witryny. Korzystasz z przestarzałej przeglądarki, więc mogą wystąpić problemy z wyświetlaniem strony. Aby strona działała poprawnie, skorzystaj z najnowszej wersji jednej z tych przeglądarek: Google Chrome,Safari,Mozilla Firefox lubMicrosoft Edge.

Motywowanie pracowników stanowi istotny element w prowadzeniu firmy i realizowaniu jej celów. Osiągnięcie celów biznesowych nie jest możliwe bez odpowiednio wykształconego i zmotywowanego personelu, który będzie zaangażowany w misję firmy. Motywacja jest więc istotna nie tylko na poziomie osobistym, ale też profesjonalnym. Odpowiedni system motywowania w firmie pomoże rozładować napięcie między pracownikami i doprowadzi do zwiększenia wydajności. Jednak pracodawcy często mają problem ze zdecydowaniem, jak dokładnie motywować pracowników. W związku z tym w artykule przyjrzymy się temu, jakie są rodzaje motywacji pracowników i omówimy techniki umożliwiające motywowanie pracowników.

iSpring Learn LMS

Motywowanie pracowników za pomocą wielofunkcyjnego i przyjaznego dla użytkownika LMS.

Darmowy okres próbny Dowiedz się więcej

Dlaczego motywowanie pracowników jest ważne?

Pracodawcy często popełniają błąd zakładając, że pracownicy posiadają wewnętrzną motywację do pracy lub że sama wypłata jest wystarczającym motywatorem. Tymczasem każdy nastawiony na sukces pracodawca powinien co jakiś czas zadać sobie pytanie: jak zmotywować pracownika do pracy? Jakie sposoby motywowania pracowników należy wdrożyć, aby utrzymać ich zaangażowanie?

Nawet u najbardziej entuzjastycznych i gorliwych pracowników z czasem dostrzegalne zacznie być znudzenie lub wręcz wypalenie zawodowe. Jest to nieuniknione w przypadku długotrwałej pracy w jednym miejscu, w którym zarząd nie zainwestował w odpowiednie metody motywowania pracowników. Skutki takich działań mogą być tragiczne dla firmy, zaczynając od utraty najlepszych specjalistów, a kończąc na zmniejszeniu przychodów. Duża rotacja oznacza zwiększone wydatki na onboarding nowych talentów. Konieczność ciągłego wdrażania pracowników spowalnia tempo pracy, co jest równoznaczne ze zmniejszoną wydajnością.

Pracownicy, którzy są znudzeni pracą, odznaczają się również mniejszą kreatywnością i innowacyjnością. Zwiększa się także prawdopodobieństwo popełniania przez nich błędów, ponieważ nie będą skupiać się na szczegółach. Brak zaangażowania ze strony pracowników, którzy mają kontakt z klientami, odbije się negatywnie na wizerunku firmy. W końcu apatyczni, znudzeni pracownicy nie zachęcają do współpracy czy inwestowania w biznes.

Czynniki wspierające motywowanie pracowników

Jakie narzędzia motywacyjne warto wziąć pod uwagę? Wybór jest szeroki i warto naprzemiennie stosować różne techniki motywacyjne, aby uniknąć przyzwyczajenia pracowników do konkretnych nagród. Jeśli tak się stanie, pracownicy zaczną postrzegać dane narzędzia motywowania jako coś, co im przysługuje i jest integralną częścią pracy. Właśnie z tego powodu wypłata nie stanowi wystarczającego narzędzia motywowania pracowników.

Utrzymanie przyjaznego środowiska pracy

Motywowanie pracowników poprzez przyjazne środowisko pracy

Atmosfera w pracy jest elementem, którego nie można przecenić. Praca w nieprzyjaznym otoczeniu ma negatywny wpływ na morale pracownika, co z kolei prowadzi do spadku produktywności i zniechęcenia. Celem pracodawcy powinno być zatem stworzenie środowiska, w którym każdy pracownik czuje się potrzebny i lubiany. Są to bardzo proste do wdrożenia motywatory do pracy, a dobrze zintegrowany zespół będzie wzajemnie się napędzał i wspierał. Pracownicy powinni wiedzieć, że ich opinie oraz pomysły są ważne dla pracodawcy i mają realny wpływ na kształt firmy. Rywalizacja może mieć pozytywny wpływ na pracowników, ale należy unikać niezdrowej konkurencji.

Stałe przekazywanie informacji zwrotnych

Jak motywować pracowników: natychmiastowa informacja zwrotna

Wbrew temu, co może się wydawać, pracownicy lubią otrzymywać informacje zwrotne na temat swojej pracy, nie tylko te pozytywne. Informacje zwrotne pomagają pracownikowi zrozumieć dokąd zmierza firma oraz rolę, jaką w niej pełni. Pracownik nie będzie w stanie dokonać zmian w sposobie pracy, jeśli nie będzie regularnie otrzymywać informacji na temat swoich działań. Utrzymanie motywacji jest praktycznie niemożliwe, gdy pracownik nie wie, co robi dobrze, a co źle i dlaczego tak jest. Należy jednak pamiętać, że nadmierna, ciągła krytyka zniechęci pracowników do dalszych starań. Informacje zwrotne to dobry system motywacji pracowników tylko wtedy, gdy zachowana jest równowaga.

Pochwały i nagrody

Pochwały i nagrody

Pochwały i nagrody to prawdopodobnie najczęściej wykorzystywane narzędzia motywacji pracowników. Katalog Marzeń przeprowadził badania na temat tego, co motywuje pracowników. Wynika z nich, że prezenty zwiększają motywację w przypadku 46% pracowników i sprawiają, że czują się oni docenieni przez pracodawcę. Z kolei z badań przeprowadzonych przez HRM Institute wynika, że pochwały mogą czasami mieć większą wartość od fizycznych nagród. Ważne jest jednak to, aby pojawiały się regularnie.

Wykorzystanie istniejącej wiedzy pracowników

Wykorzystanie istniejącej wiedzy pracowników

Większość dorosłych pracowników ma już pewne doświadczenie i wiedzę wobec której nie należy przechodzić obojętnie. Umożliwienie pracownikom wykorzystania i dzielenia się posiadaną już wiedzą to jeden z najprostszych przykładów tego, jak można motywować pracowników. Pracownicy lubią chwalić się swoimi umiejętnościami, a pozytywny odbiór zachęca ich do dalszych starań. Dużą zaletą tego narzędzia motywowania pracowników jest jego niewielki, a właściwie zerowy, koszt. Czerpiesz korzyści z wcześniejszych szkoleń odbytych przez pracownika, jednocześnie pokazując mu, że jest ważny dla firmy.

Przyczynianie się do rozwoju nowych umiejętności

Przyczynianie się do rozwoju nowych umiejętności

Stagnacja zabija motywację. Brak rozwoju prędzej czy później doprowadzi do odejścia najbardziej ambitnych talentów, które nie lubią spoczywać na laurach. Pracownicy powinni mieć możliwość rozwijania i aktualizowania wiedzy ze swojej specjalizacji. Szkolenia i kursy nie tylko rozbudzą w pracownikach zapał do pracy, ale przyniosą też korzyści firmie. Rozwój umiejętności wiąże się ze zwiększoną wydajnością i możliwością podejmowania się większej ilości zadań przez pracowników.

Rozwój nowych umiejętności jako główny czynnik mający wpływ na motywowanie pracowników

Wspomaganie rozwoju nowych umiejętności może odgrywać ogromną rolę w motywowaniu pracowników. Aby tak się stało należy zadbać o to, aby mieli dostęp do co najmniej czterech różnych sposobów na rozwój.

Programy szkoleniowe offline

Szkolenie offline to świetny i inkluzywny sposób na przekazanie pracownikom wiedzy i dbanie o ich rozwój. Nie wymagają połączenia z internetem, więc nie trzeba się obawiać nagłych przerw w nauce. Wadą tego typu szkoleń jest jednak brak możliwości monitorowania postępów pracowników, co może jednak być odbierane jako pozytyw przez pracowników. Tego typu szkolenia wymagają dużego zaufania ze strony pracodawcy.

Rotacja stanowisk

Rotacja stanowisk (ang. „job rotation”) polega na przenoszeniu pracowników między działami i stanowiskami. Jest to dobra motywacja dla pracowników w organizacji, ponieważ stale rzuca im nowe wyzwania. Pracownicy nie mogą spocząć na laurach, co zwiększa ich zaangażowanie w naukę nowych umiejętności oraz wykonywaną pracę. W przypadku rotacji stanowisk niezwykle ważne jest odpowiednie planowanie i wsparcie ze strony kierownictwa. Jeśli zabraknie odpowiedniego przygotowania, rezultat może być odwrotny do zamierzonego.

Wydarzenia i konferencje networkingowe

Networking to proces nawiązywania relacji biznesowych, głównie w celu współpracy lub wymiany profesjonalnej wiedzy. Możliwość udziału w tego rodzaju wydarzeniach to świetna motywacja dla pracowników, którzy są ambitni i stawiają na ciągły rozwój. Daje im cel, do którego mogą dążyć oraz pokazuje, że pracodawca im ufa oraz, najprawdopodobniej, przygotowuje pracowników do awansu. Tego rodzaju motywacja w pracy ma wysoki wskaźnik sukcesu.

Szkolenie e-learningowe

W obecnych czasach pracownicy wymagają elastyczności i dostępności nie tylko w pracy, ale także podczas szkoleń. Warunki te spełniają szkolenia w internecie. Wielu pracowników uznaje za demotywujące konieczność znalezienia się na tradycyjnym szkoleniu w określonym miejscu i czasie.

Zwłaszcza, gdy dodatkowo wiąże się to z dojazdem. Właśnie z tego powodu powstały platformy e-learningowe. Platformy te nie tylko oferują miejsce, w którym można zamieścić swój e-learning, ale też narzędzia ułatwiające stworzenie go. Na przykład, iSpring Learn pozwala przekonwertować na szkolenia istniejące już prezentacje PowerPoint. Pracownicy mają dostęp do szkolenia przez całą dobę, a pracodawcy mogą monitorować ich postępy oraz otrzymywać raporty ze szkoleń. Okres próbny iSpring Learn umożliwia darmowe zapoznanie się z programem, aby dokładnie sprawdzić jego funkcje przed dokonania zakupu.

iSpring Learn

Motywowanie pracowników: korzyści ze szkoleń e-learningowych

Szkolenia online wiążą się ze wstępną inwestycją finansową, ale oferują szereg długoterminowych korzyści dla pracownika i firmy. Przyjrzyjmy się najważniejszym z nich:

Elastyczność i dostępność

Dostępność na każdym urządzeniu

Okres po pandemii pokazał, jak wiele osób preferuje pracę zdalną. Wielu pracowników odmówiło powrotu do biura argumentując, że pracując zdalnie są równie produktywni, co w biurze. Szkolenia online wpisują się w ten trend. E-learning pozwala pracownikom przejąć odpowiedzialność za własny rozwój, jednocześnie umożliwiając im naukę w dowolnym miejscu i czasie. Dodatkowo, narzędzia e-learningowe, takie jak iSpring Suite, umożliwiają tworzenie szkoleń w wielu różnych formatach. Dzięki temu szkolenia są dostępne na wszystkich urządzeniach, także mobilnych, więc pracownicy nie potrzebują dodatkowego sprzętu, aby je odbyć.

Różnorodność angażujących metod przekazywania wiedzy

Narzędzia motywujące pracowników muszą być różnorodne i ciekawe, aby utrzymać ich uwagę. E-learning wykorzystuje szereg metod, które mają na celu zaangażowanie odbiorcy. Dzięki temu, że szkolenie znajduje się w środowisku online, zaimplementowanie nowych metod jest szybkie i bezproblemowe. Szkolenia e-learningowe mogą wykorzystywać nagrania z prezenterem, filmy, formaty audio, a także odgrywanie ról i inne ciekawe metody nauczania. Twórców e-learningu ogranicza jedynie ich wyobraźnia.

Grywalizacja i nagrody

Grywalizacja jako narzędzie motywujące pracowników

Ludzie uwielbiają gry i wygrywanie. Badanie przeprowadzone przez FinancesOnline wykazało, że grywalizacja zwiększa zaangażowanie pracowników aż o 60%. System motywacji pracowników, który wykorzystuje grywalizację w szkoleniach, jest wręcz skazany na sukces. Grywalizacja oznacza wprowadzanie elementów gier do obszarów, które zazwyczaj nie są z nimi związane. W przypadku szkoleń online może to oznaczać wprowadzenie rankingów i możliwości zdobywania punktów w trakcie nauki. Pracownicy mogą konkurować ze sobą w przyjazny sposób, wzajemnie motywując się do większych starań. Nagrody mogą przyjmować nie tylko bonusów pieniężnych, ale też odznak zdobywanych w grze czy nagród fizycznych. Ważne jest jednak, aby nagrody miały realną wartość dla pracowników, którzy biorą udział w szkoleniu.

Spersonalizowane doświadczenie edukacyjne

Dostosowanie tradycyjnych szkoleń do pracownika jest praktycznie niemożliwe. Szkolenia te zamykają się w sztywnych ramach, ponieważ docelowo przeznaczone są dla większych grup odbiorców na podobnym poziomie wiedzy. Aktualizacja i zmiana szkoleń w środowisku online pochłania mniej zasobów, a zaktualizowane szkolenie od razu jest dostępne dla pracowników. Firmy mogą dowolnie dostosowywać szkolenia, dodając lub usuwając informacje w zależności od obowiązujących standardów i potrzeb pracowników. Możliwa jest również zmiana formatu i wyglądu w celu wpasowania się w preferencje grupy oraz najnowsze trendy szkoleniowe.

Wnioski

Motywowanie pracowników często może być jednym z najważniejszych elementów gwarantujących firmie rozwój i zatrzymanie pracowników. Już na etapie zakładania firmy warto zaprojektować przyszłe systemy motywowania pracowników i zastanowić się nad niezbędnymi do tego narzędziami. Przedstawiliśmy jedynie wybrane narzędzia motywowania, więc jeśli znasz inne, warte wypróbowania metody, to napisz w komentarzu, jak Ty motywujesz pracowników. Tym, którzy dopiero wdrażają system motywowania pracowników, polecamy skorzystanie z okresu próbnego oferowanego przez iSpring Learn. Narzędzie iSpring Learn usprawni i przyspieszy proces, ułatwiając nie tylko motywowanie pracowników, ale też zwiększanie ich umiejętności.

iSpring Learn
Najlepsze metody na motywowanie pracowników
Wypróbuj za darmo