
Przyuczenie nowego pracownika oraz cały proces onboardingu często są zaniedbywane przez pracodawców. Pracodawcy wychodzą bowiem z błędnego założenia, że rekrutacja oraz zajęcie się dokumentacją wystarczą, aby wprowadzić pracownika do firmy. Tymczasem nieskuteczna adaptacja może zadecydować o tym, jak długo pracownik pozostanie w firmie i jak produktywny będzie. Wiąże się ze zwiększeniem rotacji pracowników i wydatków na rekrutację, a także opóźnia realizację celów biznesowych. Przyjrzyjmy się temu, co należy zrobić, aby wysiłek włożony w rekrutację nowych pracowników nie został zmarnowany i jaką rolę odgrywa w tym ocena procesu adaptacji.
Dlaczego ocena procesu adaptacji jest ważna
Zarządzanie firmą wymaga ciągłego wysiłku i poświęceń, więc czasami ma się ochotę pójść na skróty. Istnieje jednak kilka ważnych argumentów za tym, że zawsze powinno znaleźć się miejsce dla oceny procesu adaptacji.
Rola adaptacji w miejscu pracy
Zanim wyjaśnimy, dlaczego jest ważna, warto dokładnie określić, co to adaptacja? Adaptacja to proces wdrożenia pracownika do nowego środowiska. Ma na celu przekazanie nowemu pracownikowi wszystkich informacji i procesów niezbędnych do pracy w firmie. Podczas adaptacji pracownik poznaje również zespół oraz kulturę firmy, dzięki czemu może szybciej stać się częścią zespołu. Prawidłowo przeprowadzona adaptacja umożliwia pracownikowi szybsze osiągnięcie optymalnej produktywności i zmniejsza wskaźnik rotacji pracowników.
Rola oceny w poprawie efektywności adaptacji
Adaptacja pracownika w nowym miejscu pracy to złożony proces, który trzeba stale nadzorować i aktualizować. Przygotowanie ogólnego planu wdrożenia to jedynie początek. Ocena procesu adaptacji pozwala sprawdzić, które rozwiązania spełniają swoje funkcje, a które należy usprawnić. Regularne przeprowadzanie oceny pozwala wykryć problemy już na wczesnym etapie. Może również ulepszyć doświadczenia nowego pracownika, ponieważ pozwala spersonalizować proces adaptacji w zależności od potrzeb pracowników.
Kluczowe etapy procesu adaptacji

Etap preboardingu i onboardingu
Adaptacja zaczyna się zanim jeszcze pracownik pojawi się w firmie. Okres od zatrudnienia do pierwszego dnia pracy znany jest jako preboarding (lub pre-onboarding). Obejmuje zajęcie się dokumentacją, wysłanie pracownikowi pakietów informacyjnych, udostępnienie materiałów i przygotowanie sprzętu służbowego, jeśli jest potrzebny. Na tym etapie warto również zadbać o komunikację z nowym pracownikiem, aby nie miał żadnych wątpliwości, jeśli chodzi o zatrudnienie. Dzięki preboardingowi pracownik może zająć się tym, co najważniejsze podczas onboardingu. Z kolei onboarding zaczyna się od pierwszego oficjalnego dnia pracy. Nowy pracownik powinien zostać przedstawiony współpracownikom oraz wprowadzony do struktury firmy. Onboarding powinien być dostosowany do zajmowanego stanowiska i w przypadku niektórych stanowisk może trwać nawet kilka miesięcy.
Integracja i przystosowanie do stanowiska
Nieznajomość zespołu i procesów stanowią źródło niepokoju u nowych pracowników. Dlatego kolejnym etapem adaptacji jest integracja pracowników i pomoc w odnalezieniu się na nowym stanowisku. Często stosowanym rozwiązaniem jest przypisanie nowemu pracownikowi bardziej doświadczonego współpracownika, który będzie dzielić się wiedzą i zaoferuje nowicjuszowi wsparcie. Jest to tak zwany „buddy system”, który pomaga pracownikom odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Przystosowanie do stanowiska obejmuje poznanie systemów, procedur i programów obowiązujących w firmie oraz zapoznanie się z wewnętrznymi regulaminami. W przypadku pracy zdalnej, pomocne mogą się okazać platformy do e-learningu. Pozwalają nie tylko dostarczyć pracownikom materiały szkoleniowe, ale też ułatwiają poznanie pracowników dzięki indywidualnym profilom.
Ocena wyników i długoterminowe zaangażowanie
Ocena wyników oraz długoterminowe zaangażowanie są głęboko powiązane z procesem adaptacji i stanowią jeden z najważniejszych jej etapów. Oceny wyników pozwalają nowym pracownikom zrozumieć, czego oczekuje od nich pracodawca, zapewniając spójność między wykonywaną pracą a celami firmy. Ewaluacja wskazuje również braki w umiejętnościach lub wiedzy, które należy uzupełnić jeszcze w trakcie adaptacji, aby dalsza praca przebiegała bezproblemowo.
Chociaż proces adaptacji obejmuje jedynie pierwsze tygodnie lub miesiące pracy, to powinien stanowić jedynie początek budowania długoterminowego zaangażowania. Kluczem do zmniejszenia rotacji pracowników jest zadbanie o to, aby czuli się związani z firmą i współpracownikami. Podczas onboardingu warto pokazać nowym pracownikom, że ich obecność jest ważna dla firmy, a praca doceniana. Dobrze jest również zaprezentować możliwe ścieżki rozwoju, aby pracownicy wiedzieli, na co mogą liczyć, jeśli zostaną w firmie na dłużej.
Metody oceny procesu adaptacji
Ocenę procesu adaptacji można przeprowadzać na różne sposoby. Wybór powinien być uzależniony od indywidualnych możliwości firmy oraz potrzeb pracowników. Oto najpopularniejsze metody ewaluacji:
Ankiety i formularze opinii
Ankiety i formularze opinii to łatwe do przygotowania metody oceny, które można regularnie przeprowadzać w trakcie okresu adaptacji. Umożliwiają zbieranie opinii na temat tego procesu bezpośrednio od pracowników, dzięki czemu można na bieżąco wprowadzać niezbędne zmiany. Tego typu ocenę można z łatwością przeprowadzić online, więc jest niezwykle wygodnym źródłem informacji.
Monitorowanie wydajności i analiza KPI
Skutecznym sposobem na sprawdzenie, czy proces adaptacji przynosi zamierzone rezultaty, jest stałe monitorowanie wydajności oraz analiza kluczowych wskaźników wydajności (KPI). Metoda ta pozwala sprawdzić, jak szybko nowi pracownicy osiągają oczekiwaną wydajność i pomaga ocenić poziom przyswajania wiedzy. Jeśli monitorowane wskaźniki wskazują na niezadowalający przyrost wydajności, należy przeanalizować i skorygować proces adaptacji.
Oceny menedżerskie i wzajemne
Kolejną przydatną oceną procesu adaptacji jest zbieranie informacji od menedżerów i współpracowników. W ten sposób można uzyskać zewnętrzną perspektywę na onboarding. Współpracownicy i menedżerzy mają okazję obserwować nowego pracownika podczas wykonywania obowiązków, więc ich opinie stanowią źródło cennych informacji.
-1741171664.png)
Wyzwania związane z oceną adaptacji
Ocena procesu adaptacji wiąże się z pewnymi wyzwaniami, nad którymi warto się pochylić jeszcze przed jej wdrożeniem.
Subiektywność informacji zwrotnych
Zarówno opinie zbierane od nowo zatrudnionego pracownika, jak i opinie pozostałych pracowników, nigdy nie będą całkowicie obiektywne. Osobiste preferencje oraz przekonania mogą zaburzać ocenę. Różni pracownicy mogą przekazywać skrajnie różne opinie na temat skuteczności procesu. Jeden menedżer może uznać, że pracownik został świetnie przygotowany do pracy, gdy tymczasem inni może dostrzegać problemy. Interpretacja tego typu opinii jest mocno utrudniona.
Dodatkowo, subiektywne opinie nie uwzględniają pełnego kontekstu. Trudności w adaptacji niekoniecznie muszą wynikać z braków w procesie onboardingu. Pewną rolę mogą odgrywać również czynniki zewnętrzne, takie jak problemy życiowe pracownika, o których osoba zbierająca informacje zwrotne nie wie.
Brak ujednoliconych kryteriów
Uniwersalne kryteria oceny procesu adaptacji nie istnieją. Każdy zespół HR musi samodzielnie zdecydować, jakie kryteria są najważniejsze. Ten brak jednolitości utrudnia analizę uzyskanych wyników i wprowadza zamieszanie, zwiększając subiektywność ocen. Nowo zatrudnieni pracownicy mogą otrzymywać sprzeczne informacje od różnych menedżerów, co spowolni proces adaptacji. Brak jednolitych kryteriów uniemożliwia również stwierdzenie, czy szybka adaptacja jest wynikiem skutecznego procesu wdrożenia, czy może zastosowano bardziej elastyczne kryteria.
Niechęć do monitorowania adaptacji
Niechęć do monitorowania adaptacji może mieć znaczący wpływ na sposób oceny adaptacji w organizacji. Kiedy pojawia się opór – ze strony nowych pracowników oraz menedżerów – może to prowadzić do wypaczonych, niekompletnych lub nieskutecznych ocen. Niechęć do monitorowania procesu adaptacji opóźnia również rozpoznanie problemów, co wiąże się z późniejszym ich rozwiązaniem. Prowadzi to do spowolnienia onboardingu i zmniejszenia jego skuteczności.
Najlepsze praktyki skutecznej oceny procesu adaptacji
W celu usprawnienia procesu adaptacji jeszcze na etapie przygotowywania planu wdrożenia warto zastosować poniższe praktyki:

Ustalanie jasnych kryteriów oceny
Ustalenie jasnych kryteriów pozwala ograniczyć stronniczość oceny. Dzięki wstępnie zdefiniowanym kryteriom proces oceny staje się bardziej obiektywny i sprawiedliwy. Wszyscy pracownicy są oceniani na podstawie tych samych standardów, a nie osobistych spostrzeżeń poszczególnych oceniających. Kryteria te sprawiają również, że nowi pracownicy wiedzą, czego oczekuje od nich firma oraz co muszą zrobić, aby osiągnąć sukces w nowej roli.
W większych firmach pracownicy często są oceniani przez różne osoby. Jasne kryteria pozwalają zapewnić, że wszyscy menedżerowie mają taką samą definicję udanej adaptacji. Dzięki temu ocena jest sprawiedliwa, co odczuwają również sami pracownicy.
Wykorzystanie narzędzi opartych na danych i analiz HR
Nowoczesne technologie mogą znacznie ułatwić nie tylko sam proces adaptacji, ale też jego ocenę. Analiza danych to najbardziej obiektywne narzędzie oceny z dostępnych. Narzędzia do analizy pozwalają gromadzić i analizować dane ilościowe oraz jakościowe na temat wyników nowych pracowników w okresie adaptacji. Opierając się na takich jednostkach informacji, jak wskaźniki behawioralne, wydajności i ankiety, firmy mogą obiektywnie ocenić poziom wdrożenia pracownika. Pomaga to wyeliminować uprzedzenia, które mogą wynikać z subiektywnych odczuć oceniających.

Analiza HR z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi umożliwia również identyfikację konkretnych potrzeb i wyzwań, z którymi mierzy się każdy nowy pracownik. Niektóre narzędzia, jak iSpring Learn, automatycznie generują raporty, dzięki którym HR może przygotować spersonalizowany plan adaptacji dostosowany do potrzeb pracownika.
-1741172623.png)
Ciągłe pętle sprzężenia zwrotnego i udoskonalania
Skuteczność procesu adaptacji w dużej mierze zależy od zrozumienia nie tylko potrzeb firmy, ale też pracownika. Stałe zdobywanie i wymiana informacji z nowym pracownikiem umożliwiają szybszą naukę i rozwój umiejętności. Nowi pracownicy są na bieżąco informowani o tym, co idzie dobrze, a nad czym należy popracować. Dzięki temu korekta nieprawidłowych zachowań zachodzi szybciej, a pracownicy czują się bardziej zmotywowani i zaangażowani. Regularne informacje zwrotne zwiększają bowiem ich przywiązanie do firmy i sprawiają, że pracownicy stają się jej częścią. Ciągłe pętle sprzężenia zwrotnego tworzą też środowisko, w którym pracownicy czują, że mogą się rozwijać bez strachu przed porażką. Zapewnia im to komfort psychiczny i nie boją się eksperymentować, podejmować ryzyka czy uczyć na swoich błędach. Zmniejsza to niepokój związany ze zmianą i znalezieniem się w nowym otoczeniu.
Ciągłe udoskonalanie pozwala też być na bieżąco ze zmieniającymi się trendami i potrzebami, dzięki czemu proces adaptacji pozostaje aktualny. Wreszcie, pętle sprzężenia zwrotnego wymagają stałej komunikacji, co zacieśnia więzi w zespole, buduje poczucie przynależności i zaufanie w zespole.
Zmiana oblicza adaptacji
Proces adaptacji to jeden z kluczowych aspektów, które mają wpływ na zatrzymanie pracownika w firmie. Pomaga nowemu pracownikowi osiągnąć pełny potencjał oraz produktywność, co bezpośrednio przekłada się na większe zyski firmy. Dobrze poprowadzona, adaptacja może również wspierać nawiązywanie więzi między nowym pracownikiem, firmą i współpracownikami. Dlatego też ważne jest, aby zastosować odpowiednie środki umożliwiające ewaluację wysiłków wdrożeniowych. Niezależnie od wybranej metody, ocena procesu adaptacji powinna być odpowiednio ustrukturyzowana, a jej kryteria precyzyjne i jednolite. Ogromną pomocą mogą stanowić programy do analizy danych i generowania raportów, jak iSpring Learn, które znacząco przyspieszą i ułatwią proces oceny. Już dzisiaj zacznij korzystać z iSpring Learn za darmo.