Zarządzanie talentami: Przyciągaj, motywuj i zatrzymuj najlepszych pracowników

Analiza tego, które elementy najbardziej przyczyniają się do sukcesu i rozwoju firmy, może być naprawdę pouczającym doświadczeniem. Zwłaszcza w czasach, w których coraz częściej poruszany jest temat zastępowania ludzi maszynami. Czy rzeczywiście firma zyska na wprowadzeniu większej ilości maszyn, jednocześnie pozbywając się czynnika ludzkiego? Czy może jednak pracownicy nadal mają coś do zaoferowania firmom? Wyniki największych firm pokazują, że wciąż to właśnie pracownicy są najważniejszymi zasobami w organizacji. Dzieje się tak tylko wtedy, gdy nie tylko zatrudni się właściwych ludzi, ale też pokieruje się ich karierą. Przyjrzyjmy się więc temu, jak istotne jest strategiczne zarządzanie talentami i rozwojem w firmie.

Zarządzanie talentami: definicja

Zarządzanie talentami w organizacji to pojęcie, które obejmuje proces związany z prowadzeniem pracownika w firmie. Jest to cała grupa działań, które zaczynają się już na poziomie rekrutacji i mają miejsce przez cały okres zatrudnienia. Głównym celem zarządzania talentami jest rozwój i zatrzymanie pracowników, którzy wykazują największy potencjał. Poniżej dokładnie omówimy różne etapy, na jakie dzieli się zarządzanie talentami w organizacji.

Jednak mówiąc prosto, zarządzanie talentami to inwestowanie w ludzi, aby realizować cele firmy. Po przeczytaniu artykułu warto również zapoznać się z książką „Zarządzanie talentami” autorstwa uznanej ekonomistki Stanisławy Borkowskiej. Książka dogłębnie wyjaśnia pojęcie zarządzania talentami i rzuca światło na to, jak wygląda skuteczne zarządzanie talentami w organizacji.

Zarządzanie talentami w organizacji: kluczowe elementy

Zarządzanie talentami można podzielić na kilka najważniejszych elementów. Każdemu z nich należy poświęcić odpowiednią uwagę, aby jak najbardziej usprawnić proces zarządzania pracownikami.

Rekrutacja

Rekrutacja to pierwszy krok w zarządzaniu talentami, który wbrew pozorom nie zaczyna się od wybrania kandydatów. Zanim firma zaprosi kandydatów na rozmowę o pracę należy ustalić, jakie cechy i umiejętności powinien posiadać potencjalny pracownik. Nie powinno chodzić tylko o zapełnienie pozycji, ale przede wszystkim o znalezienie brakującego elementu, który wypełni lukę w firmie. Oprócz tego firma powinna zadbać o to, aby oferta zainteresowała najbardziej wartościowe talenty. Ludzie mają tendencję do aplikowania na pozycje, które niekoniecznie odpowiadają ich umiejętnościom. Rekruter musi więc znaleźć sposoby na to, aby wybrać prawdziwych kandydatów z całej puli aplikacji.

W przypadku rekrutacji na wyższe stanowiska należy brać pod uwagę nie tylko umiejętności, ale też to, czy kandydat pasuje do wizerunku firmy. Będzie bowiem nie tylko dbać o jej rozwój, ale też reprezentować ją podczas spotkań biznesowych. Pracownicy wyższego szczebla pełnią również rolę wizytówki firmy.

Onboarding pracowników

Po podjęciu decyzji o tym, kto zostanie zatrudniony, nadchodzi pora na onboarding, czyli wdrożenie nowego pracownika. Zarządzanie pracownikami obejmuje nie tylko dokładnie wyjaśnienie pracownikowi jego obowiązków, ale też szkolenie z procesów i systemów używanych w firmie. Pracownik musi dogłębnie poznać obowiązujące zasady oraz kulturę firmy i wiedzieć, jakie są oczekiwania wobec niego pod względem zachowania. Ważne jest również, aby nowy pracownik poznał strukturę organizacyjną i wiedział, do kogo może się zwrócić w razie wątpliwości. Pracownik musi czuć, że jest częścią zespołu i ma jego wsparcie.

W dużych i średnich firmach obowiązek wdrożenia nowych pracowników spoczywa zazwyczaj na dziale HR. Jest to o tyle wygodne, że nie odrywa innych pracowników od obowiązków. Ponadto pracownicy działu HR posiadają już umiejętności niezbędne do skutecznego onboardingu. W przypadku mniejszych firm wdrażaniem zajmuje się bezpośredni przełożony lub doświadczony współpracownik. To rozwiązanie wiąże się nie tylko z lepszym poznaniem firmy, ale też ułatwia nawiązanie relacji z nowo zatrudnionym pracownikiem.

Warto też nadmienić, że onboarding nie musi być indywidualny. W przypadku, gdy zatrudnionych zostaje kilka osób, można zdecydować się na grupowy onboarding. Jeśli będą pracować w różnych działach, ten rodzaj onboardingu skupi się na kwestiach ogólnych. Onboarding grupowy pozwala poznać wszystkie osoby w firmie, a nie tylko bezpośrednich współpracowników.

Ciągłe szkolenie

Szkolenie talentów nie może skończyć się na etapie onboardingu. Rozwój umiejętności pracowników jest ściśle związany z sukcesem firmy. Pracownicy powinni na bieżąco aktualizować swoją wiedzę. Nie tylko zapewni to najwyższy poziom usług, ale też sprawi, że pracownicy będą czuli się docenieni i zauważeni przez zarząd. Należy zadbać o to, aby pracownicy mogli chociaż częściowo decydować o własnym rozwoju. Zwiększy to ich zaangażowanie w naukę oraz pozytywnie wpłynie na zaufanie wobec firmy.

Dobrym ruchem może być wprowadzenie e-learningu, który umożliwia pracownikom samodzielną rejestrację na niektóre szkolenia. Rozwiązanie to jest wygodniejsze nie tylko dla pracowników, którzy mogą szkolić się w odpowiednich dla siebie warunkach, ale też dla firmy. Szkolenia online mogą być znacznie tańsze niż organizacja tradycyjnych szkoleń, a oprócz tego możliwe jest aktualizowanie ich treści na bieżąco. Dzięki stałemu podnoszeniu kwalifikacji pracownicy nigdy nie będą czuli się zagubieni w stale rozwijającym się środowisku biznesowym.

Pracodawcy obawiają się czasami, że inwestowanie w wiedzę pracowników może doprowadzić do utraty pracownika w przyszłości. W rzeczywistości pracownik, którego potrzeby są już spełniane, nie będzie zainteresowany szukaniem nowej pracy.

Ścieżka kariery

Skuteczne zarządzanie talentami w firmie nie może się obyć bez wyznaczenia pracownikom ścieżki kariery. Pracownicy powinni mieć jasny obraz tego, co czeka na nich w organizacji. Ważne jest również, aby porozmawiać z pracownikami o ich ambicjach i aspiracjach. Umożliwi to przygotowanie planu, który zadowoli nie tylko organizację, ale też pracownika. Nie można bowiem przygotować jednego planu rozwoju dla wszystkich pracowników. Każdy plan musi zostać indywidualnie dostosowany do pracownika i musi uwzględniać jego mocne strony oraz predyspozycje. Wyznaczanie pracownikom realistycznych kamieni milowych to skuteczny sposób na zatrzymanie ich na dłużej.

Gotowy plan może ulec zmianie, ponieważ życie i praca są nieprzewidywalne, ale wszelkie problemy powinny być na bieżąco omawiane z pracownikiem. Należy również unikać pustych obietnic, które dobrze wyglądają na papierze, ale nie są możliwe do zrealizowania.

Zwiększenie zaangażowania pracowników

Jeśli mamy do czynienia z ambitnymi i utalentowanymi pracownikami ważne jest, aby pracownicy czuli się związani z firmą i zespołem. Pracownicy, którzy nudzą się w pracy oraz czują się niedocenieni, gorzej wykonują swoje obowiązki i są też gotowi szybko odejść z pracy. Aby tego uniknąć warto organizować indywidualne spotkania z pracownikami i dbać o przejrzystą komunikację w firmie. Pracownicy powinni również czuć się doceniani, więc należy zaimplementować atrakcyjny dla nich system wynagrodzeń.

Systematyczne przekazywanie opinii zwrotnych również stanowi skuteczny sposób zaangażowania pracowników. Nie można jednak skupiać się tylko na krytyce, powinna zostać zachowana równowaga między krytycznymi uwagami a pochwałami. Nadmierne skupianie się na słabszych stronach ma działanie czysto demotywujące.

Kolejnym elementem, który pozytywnie wpływa na zaangażowanie pracowników, jest kontrola obciążenia pracą oraz dbanie o różnorodność obowiązków. Efektywne zarządzanie obowiązkami zmniejsza stres, a różnorodność pomaga utrzymać zainteresowanie pracowników wykonywanymi obowiązkami. Można również rozważyć wprowadzenie hybrydowego lub całkowicie zdalnego trybu pracy, jeśli pracownicy wyrazili nimi zainteresowanie. Kluczowe jest tu zrozumienie potrzeb pracowników, co można osiągnąć jedynie przez obserwację i rozmowy z nimi.

Strategie retencji pracowników

Wysoka retencja pracowników jest czymś, do czego powinna dążyć każda firma. Pozwala zmniejszyć wydatki związane z ciągłą rekrutacją nowych talentów i buduje pozytywny wizerunek firmy. Wybór strategii w dużej mierze zależy od samych pracowników. Dlatego tak ważne jest ich poznanie nie tylko jako pracowników, ale przede wszystkim ludzi. Istnieje jednak kilka uniwersalnych strategii, które mogą zwiększyć zatrzymanie pracowników.

Przyjazna atmosfera w firmie, konkurencyjne wynagrodzenie oraz korzystne benefity to proste i skuteczne metody zwiększenia retencji. Zanim przejdziemy dalej przyjrzyjmy się bliżej benefitom. W ostatnich latach głośno zrobiło się o benefitach, które wymagają niewielkiego wysiłku ze strony firm. Są wręcz obiektem drwin i pracownicy mają dobre powody ku temu, aby je wyśmiewać. Owocowe czwartki czy pizza w piątki powinny zostać w sferze żartów. Prawdziwe benefity to pakiety medyczne, karty sportowe, samochód służbowy czy dodatkowe ubezpieczenie na życie.

Kolejnym skutecznym sposobem na zatrzymanie pracowników jest inwestowanie w rozwój talentów. Ważne jest również pomaganie im w zachowaniu równowagi między pracą a życiem osobistym. Pracownicy powinni czuć, że są ważnym elementem firmy, jednocześnie wiedząc, że mogą sobie pozwolić na odpoczynek i hobby. Wypalenie zawodowe to największy wróg każdego pracodawcy, który może prowadzić do utraty nawet najbardziej utalentowanych pracowników.

Analiza danych

Analiza danych w procesie zarządzania talentami może stanowić niezwykle przydatne narzędzie, jeśli tylko zostanie prawidłowo wykorzystana. Kierowanie się zgromadzonymi danymi pomaga unikać stronniczości, co umożliwia wybranie jak najlepszych kandydatów w oparciu o ich umiejętności. Mówiąc prosto, eliminuje świadome lub nieświadome uprzedzenia z procesu rekrutacji. Analiza pozwala też na lepsze zarządzanie budżetem rekrutacyjnym, dzięki czemu zasoby są skuteczniej wykorzystywane.

Ponadto, analiza danych umożliwia identyfikowanie i wspieranie przyszłych liderów spośród zatrudnionych pracowników. Analizując osiągane przez nich wyniki można szybko dostrzec potencjał pracowników i przydzielić im role, które najlepiej wykorzystują ich kompetencje. Analiza pozwala także trzymać rękę na pulsie w zakresie realizacji celów oraz przyspiesza czas reakcji na występujące problemy.

Narzędzia do zarządzania talentami – iSpring Learn

Zarządzanie talentami można uprościć za pomocą odpowiednich narzędzi, które usystematyzują cały proces i odciążą zaangażowanych w niego pracowników. Jednym z takich narzędzi jest iSpring Learn, platforma e-learningowa umożliwiająca zarządzanie szkoleniami online. Zaawansowane funkcje iSpring Learn ułatwiają zarządzanie talentami, a przykłady firm, które korzystają z tego narzędzia, robią wrażenie. Znajdziemy wśród nich takich gigantów, jak Siemens, Bosch czy IBM.iSpring Learn umożliwia między innymi przeprowadzanie oceny 360 stopni, która pozwala poznać mocne i słabe strony pracowników. Otrzymane wyniki można następnie przedstawić na wykresie radarowym kompetencji, który pomaga porównać wyniki różnych pracowników i szybko zlokalizować luki kompetencyjne. Dzięki temu żaden pracownik nie zostanie w tyle, a wydajność będzie utrzymywana na podobnym poziomie.

Wiemy już, jak ważne jest ciągłe kształcenie talentów. iSpring Learn pozwala na szybkie wdrożenie szkoleń online, które kończą się testami i oferują pracownikom certyfikaty. Dodatkowo, iSpring Learn umożliwia grywalizację e-learningu poprzez wprowadzenie punktów, rankingów i odznak zdobywanych przez pracowników. Jest to prosty sposób na zwiększenie zaangażowania pracowników w naukę i wzięcie za nią odpowiedzialności.

Wreszcie, iSpring Learn pozwala wygenerować raport na temat pracownika, znacząco ułatwiając zarządzanie talentami. Rozbudowane opcje raportowania dostarczają istotne informacje na temat umiejętności i postępów pracowników. Zdobywane w ten sposób dane pozwalają skuteczniej kierować rozwojem pracowników i przypisywać im zadania.

Platforma iSpring Learn, która oferuje aż 30-dniowy okres próbny, może więc okazać się kluczowym narzędziem do rozwoju i zarządzania talentami.

Zalety zarządzania talentami w firmie

Organizacje, które nie dbają o rozwój i zarządzanie pracownikami, szybko przekonają się o tym, jak brutalny jest rynek. Wiedzą o tym firmy, które nie tylko są znane na całym świecie, ale przede wszystkim osiągają świetne wyniki finansowe. Wśród organizacji, które stawiają na zarządzanie talentami, można znaleźć m.in. Google czy IBM. Czy istnieje firma, która nie chciałaby być drugim Google?

Firmy o dobrej reputacji przyciągają utalentowanych i ambitnych pracowników pełnych świeżych pomysłów. Zapewniając im odpowiednie wsparcie firma może liczyć na zwiększoną produktywność oraz większą innowacyjność. Łączy się to również ze zwiększonym zatrzymaniem talentów. Pracownicy, którzy są dobrze traktowani i doceniani, nie będą zainteresowani ofertami innych firm. To z kolei pozytywnie wpływa na reputację organizacji, która jest postrzegana jako atrakcyjne miejsce pracy.Zarządzanie talentami ma również pozytywny wpływ na konkurencyjność biznesu. Firma, która stale monitoruje pracowników i doskonale zna ich możliwości może szybko reagować na zmieniający się krajobraz biznesowy. Dzięki temu osiąga lepsze wyniki i szybciej realizuje założenia i cele biznesowe.

Postaw na zarządzanie talentami

Zarządzanie talentami w firmie to skomplikowany proces, który ma jednak wiele wymiernych korzyści. Rozwijanie kompetencji pracowników i monitorowanie ich postępów przyczynia się do rozwoju firmy i umożliwia wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań. Dlatego ważne jest, aby nie pozostawiać zarządzania talentami przypadkowi i przygotować plan prowadzenia pracowników zanim jeszcze zostaną zatrudnieni. Warto zainwestować też w narzędzia, które wspomogą wysiłki zarządu i działu HR. Jednym z nich jest platforma iSpring Learn, która oferuje darmowy 30-dniowy okres próbny umożliwiający przetestowanie najważniejszych funkcji. Odpowiednie narzędzia oraz plan ułatwią wdrażanie, szkolenie i zarządzanie talentami przez cały okres współpracy. W rezultacie zwiększy się nie tylko retencja pracowników, ale także przychody organizacji.

Disqus Comments Loading...